La tornada a la normalitat en el dia de la represa del servei de Rodalies ha acabat com el rosari de l’aurora. La darrera actualització de Rodalies des dels seus perfils oficials informa que el servei ferroviari català acumula fins a mitja hora de retard de mitjana a totes les línies. L’operador assenyala que els retards són causats per causes operatives després de dos dies aturats, una situació que s’ha agreujat al migdia després del despreniment de terres a l’R1 de Rodalies entre Maçanet i Blanes.

En el primer dia en el qual Rodalies ha tornat a la ‘normalitat’ després de la crisi ferroviària desembocada per la caiguda d’un mur sobre un comboi de l’R4 i la mort d’un maquinista en pràctiques segueix suposant un maldecap per a l’administració catalana i la creació d’un nou focus de conflicte entre l’executiu i els maquinistes. Un despreniment de terra a la línia R1 de Rodalies ha obligat a aturar el servei des de pocs minuts més tard de les quatre de la tarda i encara no s’ha reprès, una situació que ha escalfat més els ànims i els maquinistes han pres l’estació de Sants com a motiu de protesta i de denúncia per haver reprès el servei aquest divendres sense tota la seguretat.

L’executiu català presidit -mentre Illa segueix ingressat- pel conseller de la Presidència, Albert Dalmau, la consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, i la consellera d’Interior, Núria Parlon, s’ha reunit amb el portaveu de Renfe, Antonio Carmona; el director general del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel; representants dels Mossos d’Esquadra, Protecció Civil, Adif i Infraestructures.cat entre altres actors a les set de la tarda, una reunió que ha acabat en un no res i s’ha hagut d’ajornar passades les nou del vespre.

Les previsions indiquen que no es reprendrà la conversa fins a les nou del vespre quan les parts hagin avançat en els “encàrrecs” que els ha fet el Govern. Fonts del Govern han detallat a l’ACN que es vol trobar una “solució” a l’atzucac actual i no descarten que la reunió es pugui allargar fins ben entrada la matinada de divendres a dissabte mentre “centenars” de persones treballen a contrarellotge per complir els encàrrecs de l’executiu català, qui vol acordar un pla d’actuació a Rodalies.

L’estació de Sants sense trens aquest dijous | David Zorrakino / Europa Press

Els maquinistes alcen la veu pel despreniment de l’R1

Paral·lelament a la reunió entre l’executiu i tots els actors implicats el Sindicato Español de Maquinistas Ferroviarios (SEMAF) ha emès un comunicat en el qual asseguren que és “intolerable” el despreniment a l’R1 patit aquesta tarda just en el mateix dia que s’ha reprès el servei i pocs dies més tard de l’accident mortal a Gelida. Els representants sindicals exigeixen “mesures urgents” i asseguren que Renfe estudia aturar el servei de Rodalies en aquelles línies on hi hagi un risc d’esllavissada.

Comparteix

Icona de pantalla completa