Indignació i desconcert entre els usuaris de la línia R4 de Rodalies a Vilafranca del Penedès (Alt Penedès), que han hagut de recórrer al servei de bus interurbà per la falta de trens derivada del desgavell organitzatiu provocat per la desconvocatòria de la vaga a última hora del diumenge. Com a passat a moltes altres estacions d’arreu de Catalunya, els viatges pensaven que, un cop acordat la fi de la protesta dels treballadors, podrien anar a Barcelona amb normalitat, però a primera hora s’han trobat esperant llargues estones a l’andana sense que passés cap tren. En paral·lel, l’avaria d’un tren a l’estació de Plaça Catalunya ha provocat retards a l’R1, l’R3 i la mateixa R4. La situació és tan caòtica que Protecció Civil ha decidit activar la prealerta del pla Ferrocat, ja que a l’R4 nord i a l’R1 s’estan “acumulant viatgers a les estacions” pels problemes en el servei.
🚄 Malgrat que la vaga es va desconvocar ahir al vespre, s'estan produint diverses afectacions i endarreriments. Segons informa RENFE les línies més afectades són l'R4 nord i l'R1 on s'estan acumulant viatgers a les estacions.
— Protecció civil (@emergenciescat) March 17, 2025
Posem el pla #FERROCAT en Prealerta#ProteccióCivil pic.twitter.com/pf91xRnrdp
Molts usuaris han denunciat “l’estafa” de la desconvocatòria de la vaga i han lamentat que ni Renfe ni la Generalitat hagin previst els problemes organitzatius derivats de l’acord. Renfe ha justificat que el pacte “d’última hora” ha fet impossible reorganitzar molts dels trens que s’havien suprimit per la vaga. Algunes estacions han estat més d’una hora sense veure passar cap tren. Els sindicats asseguren que no hi ha cap vaga encoberta i el Govern ha passat la responsabilitat a Renfe, a qui ha recordat que “errors” com els d’aquest dilluns no es poden tornar a repetir.
Però els problemes dels viatgers de l’R4 no han acabat a l’estació de Rodalies. Quan han anat a l’estació de busos interurbans, s’han trobat amb llargues cues de gent esperant per agafar un bus per anar a Barcelona. Fa més d’un any i mig que els usuaris habituals del bus exprés denuncien que el servei està saturat perquè cada dia el fa servir més gent desencantada amb el mal funcionament de Rodalies. “La Renfe fa bo el servei de bus, però entre tots l’acabem col·lapsant”, ha lamentat a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) un passatger que ha arribat corrents des de l’estació de tren.

El malson de Rodalies
Les cues a l’estació d’autobusos de Vilafranca del Penedès s’han fet més evidents a partir de les 7.30, quan s’ha acabat la paciència dels viatgers que havien anat a buscar el tren a primera hora. Molts estaven a primera hora per agafar un tren cap a Barcelona, però passava l’estona i no apareixia cap comboi. “He anat a l’estació de tren a les 6.20 h i he estat esperant fins les 7.30 h”, relata amb resignació la Maria Dolors. “Jo no em planto a les 6.20 h a l’estació per passejar-me”, afegeix mentre espera, amb renovada paciència, la llarga cua que té per davant per agafar un bus.
La Sònia, que està una mica més endavant en la mateixa cua, lamenta que anar de Vilafranca a Barcelona s’ha convertit en una “odissea diària”. Fa trens anys va deixar d’anar amb tren “perquè el viatge habitual d’una hora havia passat a durar-ne dues per sistema”, però ara es troba que cada vegada més viatgers fan el mateix i col·lapsen el bus. “Per poder pujar a un dels dos busos programats a les 7.40 h cal arribar amb un mínim de 20 minuts d’antelació per fer cua, i molts cops es queden unes trenta persones a terra”, alerta. Poc després arriba corrents en Josep, que ve de l’estació de tren, on una “gentada immensa” s’ha acumulat a les andanes esperant els trens que no arriben. “Al final, hi hagi o no hi hagi vaga, els problemes són constants”.