Missing 'path' query parameter

En el que va de 2023, 30 persones han mort en accidents de trànsit a la xarxa viària interurbana de Catalunya, segons dades provisionals del Servei Català de Trànsit. Amb l’objectiu de reduir la sinistralitat, principalment en xocs frontals, el Govern ha estudiat els punts i els motius on es produeixen aquests accidents i ha impulsat millores en 22 trams de les carreteres catalanes, tal com explica l’ACN. El pla que ha traçat el Departament de Territori s’aplicarà a més de 400 quilòmetres de via, on s’impulsaran mesures com la incorporació d’un tercer carril amb separació de sentits i que permetrà avançar de manera segura (2+1) barreres físiques o separadors. La conselleria compta amb un pressupost de 664 milions d’euros i, amb una actuació sobre el 7% de la xarxa, espera reduir els accidents un 20%.

Les carreteres que concentren més xocs frontals

El pla contra accidents frontals de l’executiu se centrarà en un total de 418 quilòmetres de carreteres, els punts que concentren més sinistres d’aquest tipus. Aquests trams, per on passen més de 5.000 vehicles al dia, són amb calçada única i d’alt nivell tècnic i, això, permet que se circuli a velocitats elevades.

El director general d’Infraestructures de Mobilitat del Govern, David Prat, ha recordat que “la velocitat és cabdal” i que si es vol “reduir els accidents mortals que tenim cada any hem d’actuar sobre aquest tipus de carreteres, no en les que hi ha més accidents”. En aquesta línia, l’estudi de Territori assenyala que el 13% de la xarxa viària concentra el 34% dels accidents mortals.

Accident mortal al punt quilomètric 18 de la carretera C-37 el 29 de gener de 2023 | ACN (Ariadna Escoda)
Accident mortal al punt quilomètric 18 de la carretera C-37 el 29 de gener de 2023 | ACN (Ariadna Escoda)

Els motius dels accidents frontals entre dos vehicles són diversos. Per exemple, un avançament mal efectuat, una pèrdua de control del vehicle que fa envair el sentit contrari o la falta d’atenció del conductor que també pot provocar que es desplaci de calçada sense adonar-se’n. Per això, el pla ‘2+1’ incorpora diferents actuacions en una vintena de trams com ara situar un tercer carril amb separació entre els sentits, una barrera de contenció que separi els carrils contraris, o ressaltar la línia contínua. Amb l’aplicació d’aquestes millores, Territori espera evitar entre el 80% i el 100% dels accidents mortals d’aquests trams.

Mesures aplicades

La C-55 i la C-58 ja compten amb algunes d’aquestes millores i el resultat ja es comença a notar. De fet, hi ha hagut “una reducció molt important dels accidents mortals per xocs frontals”. El mateix ha passat a la C-35 entre Vilalba Sasserra i Sant Celoni, a la C-16 entre Berga i Cercs i a la C-352 a la Roca del Vallès.

El Govern ha avaluat actuacions en 40 quilòmetres durant sis anys i ha constatat una reducció del 92% dels sinistres mostrals i del 50% dels greus. El conseller de Territori, Juli Fernández, ha remarcat que no s’actua “sobre punts negres, sinó sobre el 7% de carreteres”. Es tracta d’una “intervenció que canvia la xarxa viària i que pretén que siguin més segures i fluides”, ha afegit.

Alguns dels trams amb calçada única on s’actuarà fins al 2030 són la C-15 entre Vilafranca del Penedès i la Pobla d’Agramunt, la variant de la C-31 a Vilanova i la Geltrú, la C-14 entre Alcover i Montblanc la C-31 entre Pals i Figueres, la C 55 entre Manresa i Súria, la C-65 entre Girona i Llagostrera o la C-66 entre Besalú i Banyoles o la C-26 entre Balaguer i Artesa de Segre. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter