Les obres de millora de túnel de Roda de Berà, les quals s’emmarquen dins les actuacions del corredor mediterrani, continuen aixecant polseguera. Des del passat mes d’octubre, la mobilitat del Camp de Tarragona s’ha vist condicionada per les obres d’Adif en aquest túnel, en el qual s’està instal·lant un tercer fil ferroviari. D’entrada, els principals problemes ocasionats per aquestes actuacions han estat de retards i incomoditats en el dia a dia dels usuaris. A mesura que les obres han continuat avançant, però, els problemes també. De fet, alguns veïns de la zona denuncien a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) que, a causa d’aquestes actuacions, han patit esquerdes, sorolls i desperfectes a casa seva.
Una de les afectades és Conxita Veiga, veïna del número 1 de la plaça del Mediterrani. Té la via de tren a tocar i des que van començar les obres a principis d’octubre els sorolls han estat constants. Segons denuncia, a vegades també ha patit vibracions, fins al punt que alguns objectes decoratius “ballen” quan funcionen algunes màquines perforadores, fet que ha provocat que alguns d’aquests elements caiguin a terra i es trenquin. Ara bé, segons la denunciant, el més preocupant són les esquerdes: “N’hi ha per totes les habitacions”, etziba. El seu cas, però, no és l’únic. En aquesta línia, els veïns de la zona també denuncien la “tala indiscriminada” d’arbres i els estralles en algunes de les principals vies del poble a causa de les obres. Dues qüestions que l’alcalde s’ha compromès a exposar durant la reunió que mantindrà aquest divendres amb l’empresa executora de les actuacions.
Per tal de resoldre la problemàtica, alguns dels veïns afectats han intentat presentar les seves queixes a Adif, però de moment no ho han aconseguit amb èxit. Ara, doncs, intentaran canalitzar les seves queixes a través de l’ajuntament del municipi. Per la seva banda, l’alcalde de Roda de Berà, Pere Virgili, denuncia que se sent “menystingut” per part de l’operadora ferroviària, ja que encara no s’hi ha pogut reunir per abordar la problemàtica i intentar posar-li solució. Concretament, l’Ajuntament ja ha rebut cinc queixes formals alertant de la situació, tot i que el cap de l’executiu municipal assegura que aquest problema afecta més persones: “Per xarxes socials hi ha moltes queixes, però hauríem d’anar més enllà i fer-les formals. Intentarem canalitzar-les des de l’Ajuntament i fer força”, apunta el batlle del municipi.

Preocupació per l’augment de trens de mercaderies
Aquesta problemàtica afecta els veïns més pròxims al túnel, però també a les empreses que desenvolupen la seva activitat econòmica a Roda de Berà. Tenint en compte que les actuacions del túnel tenen per objectiu introduir una tercera via per a mercaderies -tal com estableix el corredor mediterrani-, una setzena de càmpings que tenen les seves instal·lacions a tocar de les vies del tren també han expressat la seva preocupació per l’augment de trens de mercaderies que circularan per la zona a partir del mes de març -moment en què està previst que finalitzin les obres. De fet, des de l’associació de càmpings de la zona ja estan “lluitant” amb l’operador ferroviari poder instal·lar barreres acústiques que els protegeixin del so dels trens. De moment, però, sembla que no es podran implementar: “Diuen que només poden anar a les zones residencials”, apunta Pere Parera.
Tenint en compte aquesta situació, els empresaris del sector encaren amb certa preocupació la pròxima temporada d’obertura. De fet, consideren que l’augment de la freqüència de pas dels trens de mercaderies els repercutirà negativament a llarg termini, perquè ocasionarà “molèsties” per als clients -alguns dels quals ja han expressat queixes per les obres. “Molta gent havia triat aquesta zona per la tranquil·litat i ara estem exposats a substàncies químiques”, argumenta la secretària de l’Associació de Veïns Costa Daurada Berà, Ester Valls.




