El Departament d’Educació i Formació Professional, en mans de la consellera Esther Niubó, ha unit forces amb la conselleria de Territori, Habitatge i Transició Ecològica per formar nous professionals amb qüestions relacionades amb “el manteniment d’infraestructura ferroviària” per desplegar el traspàs de Rodalies. L’objectiu d’aquest acord és adequar el currículum de les formacions professionals (FP) especialitzades en el servei de tren a les necessitats del sector ferroviari, especialment per al manteniment de trens i l’atenció als usuaris -dues qüestions que, fins ara, depenien de l’operadora espanyola. Concretament, segons han detallat les dues conselleres aquest dimarts a la tarda, els centres d’FP formaran nous professionals enfocats a la “conducció de vehicles ferroviaris”, personal de circulació, personal d’infraestructures, personal d’operacions de trens, i personal responsable del control i “manteniment de material rodant ferroviari”.
Segons apunten des de la cartera d’Educació, en els pròxims anys es preveu formar prop d’un miler d’estudiants en les diferents especialitats ferroviàries per continuar desplegant el canvi de governança de Rodalies. Actualment, a Catalunya només s’imparteix un cicle de grau
mitjà i un “certificat de professionalitat de l’àmbit específic ferroviari”, motiu pel qual aquest sector queda força descobert. Per tal de pal·liar aquesta manca de formació professional, la conselleria d’Educació incrementarà de cara al curs vinent el nombre de centres en què es poden impartir estudis d’FP -tant de cicle mitjà com superior- especialitzats en matèria ferroviària. “S’impulsarà el creixement de l’oferta en localitzacions estratègiques del sector ferroviari en diferents indrets del territori: Barcelona, Granollers, l’Hospitalet de Llobregat, Lleida, Martorell, Mataró, Móra d’Ebre, Mora la Nova, Ripoll, Rubí, Santa Perpètua de Mogoda, Tàrrega, Viladecans, Vilanova i la Geltrú, entre d’altres”, apunten des de la conselleria d’Educació.

Més especialització a l’FP
A banda d’estendre la formació a diferents punts del país, l’acord entre conselleries també estipula que, a partir del curs vinent -i fins a l’any 2028- es crearà el curs d’especialització en manteniment avançat de sistemes de material rodant ferroviari, al qual s’hi podrà accedir a través d’un grau superior d’FP. En aquesta línia, també es crearà el curs d’especialització en sistemes de senyalització i telecomunicacions, al qual també podran accedir els alumnes que hagin superat un cicle superior de qualsevol estudi relacionat amb el sector ferroviari. A banda, també es crearan noves especialitats formatives relacionades amb el manteniment de “maquinària i infraestructures” de la xarxa de trens catalana.