Continua el degoteig d’incidències derivades del tall per obres al túnel de Roda de Berà que ha provocat un canvi significatiu en la connectivitat entre Barcelona i el Camp de Tarragona. Després d’un matí marcat per les avaries a les línies R2, R13, R14, R15, R16 i R17 -l’entramat viari que connecta la capital catalana amb les Terres de l’Ebre, passant per Tarragona-, aquest migdia el servei s’ha tornat a veure interromput per una incidència a les instal·lacions del Prat de Llobregat, la qual ha provocat retards en la freqüència de pas d’aquestes línies. Aquests retards agreugen encara més el malestar dels usuaris amb Rodalies, especialment els veïns del Camp de Tarragona afectats per les obres del corredor mediterrani.
Per tal de garantir la mobilitat arreu del territori, l’operadora ferroviària ha desplegat un macrodispositiu de transport alternatiu per carretera amb la intenció d’afectar el mínim possible el dia a dia dels usuaris. Aquest pla que es va posar en marxa dimarts passat a primera hora, però, no ha acabat de convèncer. “Passo més hores al tren que a la feina”, lamenta Gregori Salvat en declaracions a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), el qual considera que la situació actual del servei és insostenible: “No és sostenible a llarg termini. Jo, per exemple, l’any vinent potser canviaré de feina i treballaré a la meva ciutat, però clar, et canvia la vida per complet”, apunta. El problema, segons expliquen diversos usuaris, no és arribar tard a treballar, sinó que el mal estat del servei els dificulta desplaçar-se per fer tasques del dia a dia com anar al metge: “Aquest pla alternatiu ens acaba d’aixafar la guitarra, fins a l’any passat anava pràcticament un cop a la setmana a Barcelona, però ara, mai pots estar segur que arribaràs a una hora prudencial. Sempre has de marxar amb marge, la qual cosa implica una pèrdua de temps molt gran”, argumenta Josep Maria Llorach.

Malestar i resignació entre els usuaris
A causa de les obres, Rodalies s’ha vist obligada a allargar part del recorregut de les línies del Camp de Tarragona. Una solució necessària, però que no acaba de convèncer els afectats: “Em van dir que el trajecte entre Reus i Barcelona només s’allargaria uns vint minuts, vaig calcular que havia de sortir amb dues hores de marge. Però és que ara estem tardant entre tres hores i tres hores i mitja”, ha subratllat en Joan Pretus, un professor universitari que ha agafat un dels primers trens que surt de Reus per assegurar-se poder fer classe a la una del migdia.
Tenint en compte que el tall per obres s’allargarà cinc mesos -fins a principis de març de 2025-, alguns usuaris afronten els canvis de mobilitat amb resignació i readapten els seus horaris habituals per guanyar una mica de marge. D’altres, però, comencen a buscar noves maneres de desplaçar-se fins a Barcelona. Aquest és el cas, per exemple, d’en Pau Belchi, un estudiant universitari de les Borges del Camp que preveu treure’s el carnet de conduir l’abans possible. De fet, des que van arrencar les obres, el trànsit per carretera entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, l’estació que actua com a epicentre de l’arribada i la sortida de trens a la zona, ha augmentat un 7%.