“Ja n’estem farts, cada dia és impossible agafar l’autobús”. Aquest és el lament generalitzat de les desenes de persones que cada matí fan cua per agafar la línia A1 de bus del Vallès Occidental a Barberà. Prop de les 7 del matí, els veïns del municipi que s’han de desplaçar fins a Barcelona per anar a la universitat o a la feina comencen a sortir de casa per agafar el transport públic. Una situació quotidiana que s’hauria de desenvolupar sense cap mena d’inconvenient, però que s’ha acabat convertint en tota una odissea: els autobusos que arriben van tan plens que els conductors ni obren les portes, i deixen desenes de persones esperant a la parada. “Cada matí vivim la mateixa situació, estem indignats. Necessitem que ens donin una solució urgentment”, es queixa Martí Vives, un veí de Barberà que cada matí ha d’agafar l’autobús per anar a la Universitat de Barcelona (UB), on estudia Ciències Polítiques.
La línia A1 comença el servei a l’estació de Sabadell, situada a l’avinguda de Matadepera amb el carrer de Lles, a dos quarts de sis del matí. Cada bus que surt, cada mitja hora, emprèn el seu viatge fins a Barcelona fent diverses parades. El problema, segons denuncien diversos usuaris, és que quan arriba a Barberà ja va tan ple que no es poden obrir les portes. “A vegades van tan carregats de gent que els conductors deixen els passatgers de la parada per evitar que els que esperem puguem pujar [una decisió que queda justificada per evitar superar la capacitat màxima de l’autobús, ja que en cas de superar-se podria posar en risc a la resta de passatgers]”, denúncia Mercedes Martin, que agafa l’A1 cada dia des de fa tres anys, en conversa amb El Món.
Aquesta problemàtica ja fa anys que s’arrossega al municipi del Vallès, però s’ha agreujat significativament arran del robatori de cablejat de coure de Rodalies del passat diumenge 12 de maig a les instal·lacions de Montcada Bifurcació. Un robatori que ha desencadenat una situació de caos que trigarà mesos a reparar-se, segons va assegurar el ministre de Transport i Infraestructures, Óscar Puente, aquest dilluns en roda de premsa. “Normalment, quan és totalment impossible agafar el bus anem a buscar el tren. Ara amb el col·lapse en passen menys i és molt difícil calcular per arribar bé a la feina. I menys si no ens donen informació”, lamenta Laura Gómez mentre espera pacientment que arribi un autobús on poder pujar. Prop de dos quarts de vuit, ja hi ha més de vint persones que fan cua de manera ordenada a la parada situada a la carretera Barcelona amb el carrer de l’Escultor Llimona, davant el bar Olivia. Amb resignació, els usuaris miren el telèfon, escolten música o treuen algun llibre per amenitzar l’espera. No se sent ni una ànima. Quan arriba el primer autobús, va tan ple que ni fa parada a l’estació. I el mateix passa amb el següent.
Cap a dos quarts de nou, quan algunes persones ja fa més d’una hora que intenten agafar l’autobús, la parada de la carretera Barcelona comença a quedar buida perquè els usuaris busquen alternatives per dur a terme el seu trajecte: “Ens hem organitzat amb alguns veïns i agafarem un Cabify conjunt. És indignant, però no ens queda alternativa”, explica Jesús Sevilla, que espera a la parada des de tres quarts de set del matí. Assegura que és la “millor” manera de desplaçar-se perquè “no se sap si hi haurà més problemes a Rodalies”.
Sense alternatives de transport públic
Davant la falta de solucions per part de l’administració molts usuaris lamenten que s’han quedat sense alternatives de transport públic per desplaçar-se fins a la capital catalana. La Laura, per exemple, ja va optar aquest dimarts per agafar el cotxe i desplaçar-se fins a Badia del Vallès -a escassos minuts de Barberà- on poder agafar l’A2, l’autobús que va fins a Barcelona des d’aquell municipi. Altres prefereixen agafar el cotxe per dirigir-se a Bellaterra, prop de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i allà agafar els Ferrocarrils de la Generalitat, ja que, arran del col·lapse, a Rodalies només circulen dos trens de l’R4 Nord, entre l’Hospitalet de Llobregat i Manresa, cada hora.
“No tenim manera de viatjar fins a Barcelona amb autobús, i amb els problemes de Rodalies, que són constants, la gent s’ha quedat sense opcions”, assevera la usuària, que denuncia diàriament aquesta problemàtica a través del compte de Twitter, la xarxa ara coneguda com a X, amb el nom @busbdvbcn. En aquest sentit, diversos usuaris reclamen en conversa amb aquest diari que l’administració elabori “urgentment” una “solució alternativa” per poder desplaçar-se fins a la capital catalana sense haver de fer servir un vehicle privat.

Un primer pas de la conselleria de Territori
La conselleria, però, ha fet un primer pas. A causa de l’increment de la demanda d’aquesta línia d’autobús, el Departament de Territori, en mans de la consellera en funcions Ester Capella, ha anunciat que a partir del dilluns vinent, 20 de maig, l’A1 oferirà 54 expedicions diàries d’anada a Barcelona i 50 de tornada a Sabadell de dilluns a divendres, els dies feiners. És a dir, 20 trajectes addicionals als quals es duen a terme en aquests moments. A banda, també augmentaran la flota de vehicles, cosa que també els permetrà reduir la freqüència de pas: “El servei incorporarà 3 autobusos articulats i passarà a disposar d’una flota de 7 vehicles que funcionaran durant tota la jornada i la freqüència de pas augmentarà i serà de 20 minuts durant tot el dia“, apunten des de la conselleria.
El departament considera que és necessari incrementar el nombre de busos d’aquesta línia perquè ha augmentat significativament en els darrers anys. Concretament, l’any 2023 es van registrar 995.118 viatges, prop d’un 20% més dels que es van registrar el 2019, abans de la pandèmia de la Covid.

La “incertesa” de Rodalies
A banda de les afectacions del col·lapse de Rodalies, alguns veïns de Barberà del Vallès lamenten que l’operadora no detalli informació “precisa” i “fiable” sobre com s’ha adaptat el servei: “Sabem que els trens passen cada mitja hora, però ni quan ni si són puntuals. La informació és molt incerta”, rebla Martí Vives, que considera que la problemàtica amb la qual es troben és “indignant”. L’usuari considera que “els polítics” haurien de trobar una solució “eficaç” per resoldre el col·lapse del servei de trens de Catalunya mentre es repara el robatori de coure de les instal·lacions de Montcada.
De moment, les administracions i les operadores de Rodalies, convocades per la conselleria, han creat un comitè de crisi per pal·liar diàriament les afectacions del servei i establir un pla de transport alternatiu, principalment per carretera, per garantir el funcionament del servei. Ara bé, a banda de formar un grup per trobar solucions, també s’ha generat una picabaralla entre el Govern i l’Estat sobre els responsables del robatori, ja que el ministre ha deixat entreveure que es podria tractar d’un sabotatge. De fet, aquest mateix dimecres al matí, el conseller en funcions d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha tancat files amb els Mossos -tal com ja va fer durant els darrers dies el director del cos policial català- i ha assegurat que el responsable de la seguretat de les vies “és Adif”. Tot i l’intercanvi de retrets, però, encara no s’ha esbrinat qui s’amaga darrere el robatori de diumenge passat, coincidint amb la celebració de les eleccions catalanes. Així doncs, davant el caos i la falta d’informació, els veïns de Barberà es resignen a seguir fent cua cada matí per agafar el bus a l’espera d’una solució de la mobilitat del Vallès definitiva.