La Comissió bilateral d’Infraestructures entre la Generalitat i l’Estat espanyol ha donat llum verda a la posada en marxa de l’empresa mixta per gestionar Rodalies després del traspàs del servei, després que el Govern i Esquerra Republicana hagin presentat aquest matí la calendaritització dels estatuts i la seva operativitat. Els detalls els han explicat en roda de premsa el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible del Govern, José Antonio Santano, i la portaveu del Govern i consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, un cop acabada la reunió d’aquesta tarda.
El grup de treball per al traspàs de l’operadora tancarà un text d’estatuts la primera quinzena de març per permetre la constitució de la nova societat mercantil mixta amb participació majoritària de la Generalitat abans que s’acabi l’any. Constituïda la nova societat, el consell d’administració, format a parts iguals per la Generalitat i l’Estat espanyol, analitzarà els elements normatius, administratius, laborals i de gestió necessaris per a la prestació dels serveis, i començarà a gestionar tot el servei l’1 de gener de 2026.
La consellera ha dit que la fórmula escollida compta amb la seguretat jurídica necessària per poder fer el traspàs, mentre que el secretari d’Estat ha afirmat que els drets dels treballadors de Renfe queden “perfectament salvaguardats” amb l’acord assolit. Paneque ha remarcat que els acords han estat possibles gràcies “a la lleialtat institucional del Ministeri i del Govern de Pedro Sánchez”, i Santano, per la seva banda, ha celebrat el diàleg entre administracions i la normalitat institucional que suposa reprendre el cicle de comissions bilaterals.

Tres mesos per fer inventari de l’R1 de Rodalies
La bilateral també ha abordat el traspàs de la línia R1 de Rodalies, pendent de la petició que la Generalitat va fer al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per excloure del catàleg de la xarxa ferroviària d’interès general un primer tram de la línia que recorre la comarca del Maresme (Barcelona). D’aquesta manera, la Comissió ha acordat concloure en un termini màxim de tres mesos l’inventari de les instal·lacions a traspassar juntament amb una valoració econòmica.
“Amb l’acord d’avui, el que concretem és aquest període de tres mesos i el camí jurídic que cal seguir perquè el traspàs sigui efectiu”, ha detallat Paneque. L’acord de l’R1 haurà de passar per la Comissió Traspassos i per la Comissió d’Afers Econòmics i Fiscals de les pròximes setmanes, i després s’haurà d’aprovar al Consell de Ministres. Preguntats pel traspàs total de l’R1, tots dos han evitat concretar una data: “Les incògnites s’aniran resolent, només demanem una mica de temps”, ha dit Santano.
Un full de ruta per validar el nou pla de Rodalies i nou grup de treball per Girona
Pel que fa al Pla de Rodalies, a la reunió s’ha abordat el full de ruta que ha de culminar amb la validació d’un nou pla per al període 2026-2030, previst per al juliol vinent. L’estació intermodal a l’àmbit de Tarragona, la capacitat de l’estació de Martorell (Barcelona), la duplicació de la línia entre Montcada i Parets i la millora de la connexió Tarragona-València al nus de Vila-seca (Tarragona) són algunes de les qüestions que abordarà aquest pla.
Durant la trobada també s‟ha impulsat la formació d‟un grup d‟anàlisi de les necessitats del sector empresarial i logístic de Girona pel que fa al transport ferroviari de mercaderies. En aquest sentit, s’ha acordat la signatura d’un protocol per desenvolupar les obres de la segona fase de la variant de Figueres (Girona) de la línia ferroviària Barcelona-Portbou.