El govern espanyol ha acordat després de reunir-se amb totes les comunitats autònomes “reforçar” les mesures per identificar i controlar el darrer brot de verola del mico, conegut com a mpox oficialment. En la reunió de la Comissió de Salut Pública d’aquest dimecres, encapçalada per la ministra de Sanitat, Mónica García, tots els responsables de salut dels governs s’han compromès a intensificar les tasques de detecció d’aquesta malaltia per tal d’evitar una escalada del virus, especialment en la vigilància de les noves variants -és a dir, les que presenten alguna diferència a la del 2022- que s’han originat a la República del Congo, motiu pel qual l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha decretat l’emergència de salut pública d’interès internacional.
Segons les informacions detallades, les administracions mantenen, per ara, l’estratègia de vacunació dels grups de risc en els col·lectius amb pràctiques sexuals de risc o riscos derivats del seu tipus de feina, que són els grups en què més va proliferar aquesta malaltia en el passat. A banda, també estudien vacunar “grups concrets” que marxin de viatge en països on s’estan produint més casos, com podria ser els països del centre del continent africà. Tot i que, a hores d’ara, el govern espanyol ha acordat amb els diferents territoris no implementar una vacuna a totes les persones que viatgin en aquests països, la Comissió de Salut Pública no tanca la porta a estendre la vacuna a tots els viatgers que marxin a països afectats: “Ho farem en funció del tipus de viatge i característiques personals”, argumenten.

Tranquil·litzar la població
Encara amb el record de la pandèmia de la Covid, per tal de tranquil·litzar la població i intentar rebaixar la por social a una nova paràlisi del país, la ministra de Sanitat també ha volgut deixar clar que l’Estat espanyol té un “estoc de dosis suficient” -també pot fer servir l’estoc d’emergència de la Unió Europea- per fer front a un gran increment de casos. A banda, García ha reiterat la seva voluntat d’estendre l’ajuda cap als països més afectats per aquest virus, un dels principals motius pels quals l’OMS ha decretat l’emergència internacional. La responsable de la cartera també ha aprofitat l’oportunitat, tal com ho ha fet aquest mateix matí en una entrevista a RNE, per carregar contra el Partit Popular pels missatges emesos entorn aquest virus: “Cal evitar els enganys o les informacions interessades que posen en risc la salut pública”.