Missing 'path' query parameter

Els diferents serveis assistencials del Sistema de Salut de Catalunya van detectar 10.805 casos de violència masclista el 2023, entre casos amb diagnòstics de sospita i confirmats, xifra que suposa un augment del 5,22% respecte a l’any passat, tal com mostren les dades de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS).

Les dades mostren que entre els anys 2019 i 2023 (amb la pandèmia de la COVID-19 pel mig) 22.984 dones de 15 anys o més van patir un episodi de violència masclista confirmat, mentre que 41.457 van patir-ne de categoritzats com a sospita. Precisament les dades mostren una tendència preocupant, ja que en els dos últims anys s’ha passat dels 5.725 casos confirmats i 4.515 casos confirmats i/o de sospita (10.240 tots el 2022) als 6.627 confirmats i 4.178 confirmats i/o de sospita (10.805 totals el 2023).

Les dades, desglossades

L’AQuAS mostra que dels 10.805 casos del 2023, on més incidència va haver-hi va ser en la franja d’edat dels 15 als 44 anys (el 67,6% dels casos) juntament amb la franja d’edat d’entre 45 i 64 anys (23,3% dels casos), mentre que les dades per socioeconòmic mostren que les dones més afectades per la violència masclista va ser aquelles amb rendes inferiors als 18.000 euros anuals i al grup d’exempts de copagament (85% dels casos el 2023, pel 61,9% del 2022).

Protesta per reclamar més accions per combatre la violència masclista / ACN

El país d’origen és un dels altres aspectes a tenir en compte, ja que es produeixen més casos de violència observats en relació amb els esperats quan l’origen és d’un país que compta amb un PIB baix o quan les persones migrades es troben en situació irregular. Una de les taxes per país d’origen que s’analitza i alerta és el cas de les dones subsaharianes, que presenten unes taxes molt més elevades amb un cas cada 66 dones.

Les Regions Sanitàries que més casos han detectat són les de Barcelona Metropolitana Nord (28%), Barcelona Ciutat (22,7%) i Barcelona Metropolitana Sud (16%).

El SEM atén 523 dones amb sospita de violència sexual a Catalunya

Entre l’1 de gener i el 15 de novembre de 2024 el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha atès 523 persones amb sospita de violència sexual a Catalunya, xifra que segons explica el Departament de Salut “es manté estable respecte al mateix període de l’any anterior”. El 90,48% dels casos de violència sexual atesos afecten dones i en el cas de menors d’edat s’han realitzat 89 assistències (el 17% de les atencions totals). Per altra banda, el grup d’edat que més assistències ha requerit ha estat el de 26 a 45 anys (197 assistències) seguit del grup de 18 a 25 (168), de 46 a 65 (56) i més de 65 anys (13).

Imatge d'arxiu d'una ambulància del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) / Europa Press
Imatge d’arxiu d’una ambulància del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) / Europa Press

Per regions sanitàries, el SEM ha fet més assistències a Barcelona ciutat (188 assistències) per sobre de la Metropolitana Nord (88), Girona (74) i Metropolitana Sud (70). Les segueixen: Camp de Tarragona (52), Lleida (17), Catalunya Central (15), Penedès (13), Terres de l’Ebre (8) i Alt Pirineu i Aran (2). Un dels altres aspectes fonamentals és l’atenció psicològica a les víctimes; en aquest cas els psicòlegs del SEM han realitzat un total de 128 assistències d’atenció psicològica especialitzada a centres hospitalaris entre l’1 de gener i el 31 d’octubre de 2024.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter