D’un total de 12 incidents registrats l’any 2019, a 87 comptats entre els mesos de gener i octubre del 2024. Aquestes són les dades sobre el nombre d’actuacions acomplertes pels Mossos d’Esquadra amb relació als robatoris de coure, recollides en el marc del Programa Operatiu Específic de lluita contra la Delinqüència-Metall (POE LCD-Metall). És a dir, els robatoris de metalls en vies de ferrocarril, metro, tramvia i telefèric que controla aquest pla operatiu de la policia. Val a dir, que els incidents relacionats amb el coure també inclouen robatoris de metalls fèrrics (acer, ferro i altres) i metalls no fèrrics (coure, però també plom, alumini, zinc, crom, magnesi i altres). Pel que fa a les denúncies s’han doblat en només dos anys, passant de 54 entre ADIF i FGC el 2022, als 129 de gener a octubre de 2024.
Segons les dades aportades al Parlament a petició del PP, els incidents a Catalunya en les estacions i xarxa de ferrocarrils, metro, tramvia i telefèric associats al pla dels Mossos per poder respondre al que qualifiquen de “problema delinqüencial” del robatori de metalls, en els darrers set anys han anat creixent. Robatoris que han generat seriosos problemes en els serveis públics de transport. De fet, l’objectiu d’aquest pla era “prevenir i reduir la delinqüència relacionada amb el funcionament normal de les infraestructures de serveis a la població”.
Les xifres, any per any
- Any 2019: 12 fets
- Any 2020, 8 fets
- Any 2021, 13 fets
- Any 2022, 18 fets
- Any 2023, 52 fets
- Any 2024 (de gener a octubre), 87 fets
Les tipologies delictives que han concentrat un major nombre de fets han estat els robatoris amb força i els furts.

Més denúncies
Ara bé, els documents presentats al Parlament per part d’Interior, també mostren els números de l’Àrea Central Aeroportuària i de Transport Públic, amb relació a la coordinació amb RENFE, ADIF, FGC i amb el Departament de Territori, i també reunions d’urgència i coordinació amb motiu dels robatoris de coure a la xarxa ferroviària a Catalunya, superiors a l’estadística final. De fet, en el mateix període Mossos ha registrat un total de 20 investigacions relacionades amb la xarxa ferroviària, de les quals 12 han estat tancades policialment i 8 continuen actives. Són actuacions que suposen un increment dels patrullatges, més prevenció, i un augment de les inspeccions en punts de reciclatge o espais dedicats a la compra i venda de metalls.
Són xifres més altes perquè són denúncies que s’acumulen a un mateix cas o incident investigat pels Mossos o no han conclòs com a fet integrat en el Pla contra els robatoris de metall. Així les denúncies d’ADIF sumen un total de 492. Per anys, l’evolució també mostra l’increment que reflecteix el balanç d’actuacions. En concret, l’any 2019 es van registrar denúncies de 41 fets; el 2020, 31 fets; el 2021, 37 fets; el 2022, 53 fets; el 2023: 114 fets i de gener al 16 d’octubre del 2024, 116 fets. Pel que fa al nombre de fets denunciats per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya és notòriament inferior. En detall, de l’any 2019 al 2023 només es van denunciar 1 fet cada any. En canvi, de gener a octubre de 2024, van denunciar 13 fets.