El departament d’Interior continua la seva singladura per ampliar el nombre d’efectius dels Mossos d’Esquadra i, de retruc, de comandaments per dirigir-los. De fet, en el nou decret d’estructura ja s’apuntava el creixement de l’escala superior i executiva. Això ha portat a la decisió de la direcció general de la Policia de proposar la creació d’una nova plaça de major. Ara per ara, el cos de Mossos d’Esquadra tenen un major, Josep Lluís Trapero, excap del cos i que actualment dirigeix la Divisió d’Avaluació de Serveis (DAS), tot i que manté una pèssima relació amb el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, i el director general de la Policia, Pere Ferrer.
“Com a cos, tenim una anomalia a escala jeràrquica, atès que el cap del cos no és la persona amb el màxim rang jeràrquic, és una disfunció”, apunten fonts del departament que han impulsat la iniciativa. La mesura, però, no acaba de veure’s amb claredat per una part dels comandaments del cos, que ja van veure malament la recuperació d’aquesta figura el 2017 amb Trapero, després dels deu anys posteriors a la jubilació de Joan Unió, l’únic major que hi havia hagut fins aleshores i que havia exercit en l’etapa del desplegament.
“Veiem l’existència d’aquest rang com una hipoteca per a l’organització. Més valdria mantenir la figura del comissari en cap, que fa menys traumàtics i normalitza més els canvis a la cúpula de la Prefectura”, assenyalen fonts del cos. Altres, però, veuen que és una manera de clarificar l’estructura actual i reforçar, possiblement, l’actual cap del cos, Eduard Sallent. Tot i que Sallent mai s’ha mostrat gaire partidari d’aquest grau, més enllà d’un reconeixement institucional.

“Un cos en creixement… un altre major”
El cos, actualment, està en creixement i més després dels acords d’ampliació fins a 22.000 membres de cara a l’any 2030, acordats amb el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska. Aquest increment suposa tant la incorporació de nous agents com promocions internes de la tropa i de les diferents escales. Si es fixa la mirada en els darrers mesos, s’han creat sis noves places de comissaris, deu places d’intendents i 24 d’inspectors. “Aquests números fan coherent la convocatòria d’una nova plaça de major del cos en el temps que queda de legislatura”, indiquen des del departament que dirigeix Joan Ignasi Elena. “Cal tenir present que aquest 2024 s’estan incorporant 800 agents nous”, emfatitzen les mateixes fonts consultades per El Món.
Per altra banda, Interior ressalta com a “disfunció o anomalia” l’existència d’un sol major que no porta a terme tasques operatives. “El cap del cos no és la persona amb el màxim rang jeràrquic”, insisteixen. “Això comporta disfuncions en l’operativa, com ara que el major Trapero hagi de dependre d’una unitat que no depèn del comissari en cap, sinó del director general de la Policia, Pere Ferrer”, raonen des del departament. “La situació que hi hagi un major fora de l’estructura i un comissari al capdavant del cos és anòmala d’acord amb el principi de jerarquia de qualsevol cos policial”, conclouen.

Un simple procediment administratiu
L’anunci de la convocatòria de la plaça, avançat dimecres per La Vanguardia, es va fer en una reunió de comissaris amb el director general de la Policia. En aquest sentit, podran optar a la plaça –tot i que encara no s’ha convocat– els 21 comissaris i comissàries que actualment estan en actiu al cos. A més, cal tenir present que és un càrrec de lliure designació oberta entre els comissaris, és a dir, de nomenament per part de la direcció política del cos.
En els darrers trenta anys, només en dues ocasions s’ha impulsat la convocatòria d’una plaça de major. Concretament, en el cas de Joan Unió, que va ser nomenat cap operatiu dels Mossos l’any 1994, i posteriorment va ascendir a major fins al seu comiat, l’any 2007. Posteriorment, també en el cas del Josep Lluís Trapero, que va ser nomenat comissari en cap l’any 2013 i fou nomenat major el 2017.