El parament de taula és una de les grans obsessions que tenen els amants de la decoració. Hi ha una àmplia gran varietat de vaixelles molt autèntiques amb diferents estampats florals o dissenys geomètrics, capaços de donar un toc vintage o modern, que donen sempre un toc característic i diferencial a la taula. L’estudi de disseny banyolí Qui Mana ha anat un pas més enllà i ha elaborat un plat fondo de ceràmica amb la icònica imatge del campanar de Sant Romà de Sau al centre.
L’objectiu del projecte, segons explica l’estudi de Quim Roqué i Anna Pigem, és reflexionar sobre la importància de l’aigua i les conseqüències de la sequera. “Un poema visual que manifesta l’alerta pel possible augment de la pobresa hídrica”, afegeix la firma, que reivindica que “si no plou, no hi ha aigua i si no hi ha aigua, no fem sopa!” “El 2023-24 les reserves d’aigua del nostre país han tocat fons. La sequera ens obliga a canviar d’hàbits, però sembla que no en som prou conscients… Serem conscients quan ens falti l’aigua per fer la sopa? L’ús d’aquest plat convida a la reflexió sobre l’escassetat de les reserves d’aigua”, afegeix Qui Mana.
El procés d’elaboració amb dos processos de fabricació
El disseny de Qui Mana ha estat elaborat amb ceràmica i s’ha sotmès a dos processos de fabricació diferents com són el torn ceràmic tradicional i la impressió ceràmica 3D d’última generació a càrrec de l’empresa BCN 3D Ceramics. Concretament, s’han tornejat tots els plats a mà amb en gres refractari deixant una reserva de 2 mm de profunditat per a ancorar-hi un campanar imprès en 3D amb el mateix material. “Com que es tracta de dos materials germans, l’adherència i la similitud de temperatures no ha suposat cap problema”, subratlla el fabricant. El plat és una edició limitada de vint plats que es pot adquirir a través de la seva pàgina web de l’estudi de disseny, i té un cost de 238 euros, i, a més, va ser seleccionat als Premis Delta, disseny de producte a la categoria Design for Food. Aquest no és l’únic disseny de l’estudi seleccionat per als premis que organitza des del 1961 l’Associació de Disseny Industrial del FAD, referent català del sector.
Un gelat de l’Estany de Banyoles
De fet, l’Estany Gelat ha guanyat un Premi Delta Bronze 2024 de disseny. Es tracta d’un gelat de gel en forma de l’Estany de Banyoles per reflexionar sobre l’aigua i el canvi climàtic d'”una manera divertida”. El gelat, també creació de Roqué i Pigem, es va llançar el 3 de febrer del 2022, per rememorar el fet històric del dia 3 de febrer del 1956 l’Estany es va glaçar després que de matinada els termòmetres van tocar fons baixant fins a –13 °C. “Amb aquest producte convidem a reflexionar sobre la importància de l’aigua i a la conscienciació de les conseqüències del canvi climàtic que estem patint”, sentencien. El record comestible de Banyoles està fet amb sorbet de poma ecològica de Girona, i un toc de llimona, que es pot degustar en alguns punts de la capital de la comarca del Pla de l’Estany.