El pediatre, epidemiòleg i investigador de l’ISGlobal, Quique Bassat, ha restat importància a l’explosió de casos de Covid-19 a les escoles i ha assegurat que és un efecte col·lateral de l’elevada transmissibilitat de la variant Òmicron: “El problema no està als centres, està al carrer”, ha dit Bassat en una entrevista a Catalunya Ràdio. “No està fallant res”, ha insistit després que s’hagin registrat 15.000 positius a les escoles en només 24 hores.
“La incidència està disparada a la comunitat i això té un reflex en les escoles”, ha afirmat. L’investigador de l’ISGlobal assegura que els canvis en els protocols han “facilitat” que hi hagi més transmissió a les escoles, però insisteix que la incidència del virus és la mateixa a dins i a fora dels centres. “Abans de Nadal es feien tests a tots els contactes de positiu i la incidència a les escoles estava sobrerepresentada”.
Protocols canviats
El conseller de Salut, Josep Maria Argimon, ha tornat a criticar que el canvi de protocols impulsat per Sanitat es fes a última hora perquè ha “dificultat molt” la gestió als centres, tot i que ha reconegut que la decisió de només confinar les aules amb cinc positius o un 20% dels alumnes contagiats ha evitat un problema de conciliació per a moltes famílies. “Si confinéssim un grup quan tinguéssim un positiu 600.000 nens estarien ara confinats”.
Quique Bassat ha donat suport al canvi de protocols i ha reconegut que la “disrupció” que suposava el confinament continuat dels alumnes era “menys sostenible” que assumir una propagació més ràpida del virus als centres. A més, ha recordat que els nens s’infecten igual que els adults, però passen la malaltia amb símptomes més lleus –el 50% és asimptomàtic i la resta desenvolupa símptomes molt semblants als de qualsevol altra infecció respiratòria–.
Segons les dades del departament d’Educació, actualment hi ha sis centres tancats (un 0,12% del total) i 158 grups confinats (0,22%) després d’haver-se detectat gairebé 100.000 positius en els últims deu dies, pràcticament la meitat de tots els registrats des de l’inici del curs. Això ha fet que aquest dimecres la xifra de persones confinades per Covid es disparés fins a 101.276, quatre vegades més que abans de la tornada a les escoles.

