“Escalfant motors…”, amb tres emoticones de foc. Aquest és el missatge que es pot llegir en el compte de Plataforma per la Llengua a TikTok, que encara no té cap contingut publicat, una situació que canviarà abans que acabi l’any. L’ONG del català està preocupada per l’ús del català entre els joves, ja que només un 12,1 % dels joves de Catalunya parlen únicament en català habitualment, i per tal d’impulsar-ne l’ús troba imprescindible que el català sigui una llengua d'”oci i socialització” i “la llengua comuna de la gent jove”. En aquest sentit, destaca que les xarxes socials s’han convertit els darrers anys en el “principal mitjà” dels joves i, per aquesta raó, va engegar una campanya de micromecenatge amb l’objectiu de “potenciar el català” en aquest àmbit. La iniciativa, que acaba a finals d’aquest mes, ja ha aconseguit més de 18.400 euros dels 20.000 que s’havia fixat com a objectiu i que espera superar.
“El futur de la nostra llengua implica inevitablement garantir que les persones joves la facin servir en el seu dia a dia i la utilitzin sense complexos com a llengua habitual”, exposa l’entitat que presideix Òscar Ecuder, que es compromet a treballar en tres eixos clau en l’àmbit digital. D’altra banda, Plataforma per la Llengua mostra la seva preocupació per la catalanofòbia que hi ha a les xarxes, “molt present en molt del contingut que circula” malgrat que durant els últims anys s’ha intentat potenciar i premiar la creació de contingut en català. Comentaris com “si sigues hablando en catalán dejo de seguirte”, “viaja hablando catalán… llegarás lejos”, “En España se habla español” o “estamos hasta el moño del catalán” són habituals en comptes que fan servir el català per comunicar-se.
“La desinformació sobre l’ús de la nostra llengua i els missatges catalanòfobs hi predominen”, lamenta Plataforma, que insisteix en la urgència per “revertir aquesta situació”. Per tal d’aconseguir-ho, l’ONG del català es compromet a generar un discurs a TikTok, i també a Instagram, amb l’objectiu de “combatre” la catalanofòbia, “desmentir mites” sobre la llengua i prestigiar-la entre les persones joves i també entre les marques que contracten els creadors de contingut. El segon és incentivar que les persones joves s’animin a fer continguts en català i l’últim és donar suport als creadors de contingut en català que ja tenen presència a les xarxes.
📲 Això és el que els passa sovint als creadors de contingut en català.
— Plataforma per la Llengua #LaVeuQueCreix 📢 (@llenguacat) August 7, 2024
❗ Per frenar-ho, hem iniciat un micromecenatge per potenciar el català a les xarxes. Ens ajudes a combatre la catalanofòbia digital?
👉🏼Ara és el moment, el teu suport és essencial: https://t.co/CUNWD7sxVm pic.twitter.com/8d7RZEZLX3
Contingut per aconseguir un bon posicionament
Amb aquesta campanya de micromecenatge, l’entitat en defensa de la llengua farà un encàrrec d’estratègia per al seu canal de TikTok i estudi previ abans de començar a publicar contingut. Fonts oficials de l’entitat expliquen a El Món que, com va avançar el president a l’Assemblea General Ordinària passada, treballen amb la idea d'”engegar aquest any” el compte que ja tenen creat. La intenció és produir tres continguts setmanals, el mínim necessari per aconseguir un bon posicionament a la xarxa social d’origen xinès i que els vídeos arribin a més persones. També es vol establir col·laboracions amb creadors de contingut en català i incentivar la creació de continguts en català per part de creadors que actualment no trien fer-ho en llengua catalana.
Impulsar la revista per a joves al País Valencià
Els donatius, a més, permetran que allargar el projecte d’El Mood, la revista digital per a joves de Plataforma per la Llengua del País Valencià, i avançar cap a l’autosuficiència d’aquest mitjà. A través d’aquest espai transmèdia, amb presència a TikTok, Instagram i X, l’entitat es compromet a publicar entre tres i quatre publicacions setmanals a les xarxes socials, encarregar més de vuitanta vídeos a creadors de contingut a les xarxes socials, publicar més de vint articles de temàtica diversa i produir un noticiari audiovisual mensual.
A més, es difondran setmanalment activitats i projectes socioculturals en diferents formats (projectes convidats, calendari d’activitats, cobertura d’esdeveniments, recomanacions). La campanya de micromecenatge també està plantejada per a adquirir el material tècnic necessari per a l’elaboració dels continguts. És a dir, càmera de vídeo professional, micròfons i focus, així com un programari professional per al muntatge de contingut propi.