Plataforma per la Llengua ha estrenat canal de TikTok amb l’objectiu d’arribar als més joves, ja que aquesta xarxa social és líder entre els menors de 18 anys, combatre la catalanofòbia que impera en aquesta xarxa social i potenciar nous creadors de contingut en llengua catalana. De fet, l’entitat ha llançat el seu canal amb quatre vídeos de diferents creadors de contingut que, segons remarca l’entitat en un comunicat, “aportaran el seu talent en el canal”. Els primers a fer-ho han estat Andrea Flaisser i Shalana, amb més de 6.000 i 60.000 seguidors respectivament, seguides per Loren Muñoz i pel duet Araendonen, que tenen més de 1.400 i 2.732 seguidors.
L’ONG del català detalla que aquests clips només són “un tast” dels “molts continguts” que el canal ha encarregat a diferents creadors d’arreu dels Països Catalans i que permetran, segons exposa l’entitat, fomentar l’activisme lingüístic, compartir curiositats sobre llengües del món, fer conèixer l’activitat de Plataforma per la Llengua, difondre coneixements sobre el català i dinamitzar reptes i concursos. Plataforma per la Llengua s’ha fixat l’objectiu de fer tres publicacions a la setmana al seu canal de TikTok, primant el “to informal” i un llenguatge adequat a aquesta xarxa social. A més, explica que tots els vídeos inclouran subtítols perquè es puguin veure sense so des de qualsevol dispositiu i en qualsevol espai públic.
També subratlla que els vídeos s’adaptaran constantment a les “tendències de cada moment” amb la finalitat que l’algoritme posicioni els continguts del canal. “En aquesta xarxa social, les tendències canvien cada dia, i cal ser constants en la publicació de continguts perquè els usuaris els descobreixin”, subratlla Plataforma per la Llengua, i recorda que les xarxes socials han esdevingut en els darrers anys el principal mitjà de socialització de les persones joves.
@plataformaperlallengua
L’ús del català ha “tocat fons” entre els joves
L’entitat presidida per Òscar Escuder recorda, d’altra banda, que l’ús de la llengua catalana entre els joves ha “tocat fons”: només un 12,1 % dels joves de Catalunya parlen únicament en català habitualment i tan sols 1 de cada 10 illencs manté la llengua quan algú els respon en castellà. I menys de la meitat dels habitants de la zona valencianoparlant del País Valencià utilitzen en alguna ocasió el valencià amb els amics. “Si es vol garantir una bona salut de la llengua catalana, és imprescindible que les persones joves la utilitzin més enllà de l’àmbit educatiu i fer que el català sigui llengua d’oci i socialització”, remarca l’entitat arran de la posada en marxa del seu canal del TikTok.
Una xarxa líder entre els més joves amb contingut catalanòfob
Plataforma per la Llengua destaca que la xarxa social xinesa és la “xarxa social líder” entre els menors d’edat, però destaca que no és exclusivament una xarxa per a joves perquè un de cada cinc usuaris catalans actius a les xarxes socials fa servir TikTok. De fet, segons detalla en el comunicat, el 33 % d’adults menors de 30 anys, a més, s’informen directament a través de TikTok. Per a Plataforma per la Llengua aquestes dades són “motiu suficient” per fer el salt a TikTok.
Tanmateix, un altre motiu de pes per ser-hi és “la gran abundància de catalanofòbia en els continguts més populars”. L’entitat considera que “no ser-hi presents i no generar continguts veraços que permetin contrarestar la catalanofòbia deixa via lliure a aquests discursos, que són els que acaben trobant els joves que fan servir la xarxa com a cercador i com a font d’informació”, sentencia l’ONG del català, que ha posat el canal en marxa gràcies a una campanya de micromecenatge de l’estiu, que va recaptar gairebé 30.000 euros.