La Generalitat ha comunicat a un veí de Barcelona l’arxivament d’una denúncia contra el banc ING Direct per no complir amb el que estableix el Codi de Consum sobre els drets lingüístics dels consumidors, ja que no disposa de versió en català dels documents contractuals dels serveis que ofereixen ni tampoc ofereix versió en català ni en el seu web ni en la seva app mòbil. En una carta a la qual ha tingut accés El Món, la responsable de procediment sancionador de l’Agència Catalana de Consum, Olga Treceño, comunica al denunciant l’“arxivament” de l’expedient de la queixa i admet es deixa per a més endavant la decisió de si s’ha de prendre alguna mesura contra l’entitat.

L’afectat, que anteriorment havia presentat una queixa formal a l’Hospital Universitari Sagrat Cor perquè li van entregar els documents en castellà, va interposar la reclamació contra ING a Consum el passat 28 de juny. Segons el text, al qual també ha tingut accés aquest diari, va denunciar que l’entitat bancària ING Direct “no disposa de versió en català ni en el seu web ni en la seva app mòbil” i tampoc pot oferir documentació en català perquè “l’entitat no disposa de versió en català dels documents contractuals dels serveis que ofereixen”.

Això, segons remarca el denunciant, contravé l’article 128-1 de la llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de Consum de Catalunya. En efecte, aquest apartat de la norma estableix que els consumidors tenen dret a rebre en català “les invitacions a comprar, la informació de caràcter fix, la documentació contractual, els pressupostos, els resguards de dipòsit, les factures i els altres documents que hi facin referència o que en derivin”, “les informacions necessàries per al consum, l’ús i el maneig adequats dels béns i serveis, d’acord amb llurs característiques, amb independència del mitjà, format o suport utilitzat, i, especialment, les dades obligatòries relacionades directament amb la salvaguarda de la salut i la seguretat” i els contractes.

Resposta de Consum a la denúncia contra ING Direct / Cedida

“Tindrem en compte la vostra denúncia”

En la resposta que el denunciant va rebre el passat 12 de setembre, l’endemà de la Diada, Treceño comunica l’arxivament de la queixa, però li promet que la seva denúncia es tindrà en compte per a la “campanya d’inspecció d’establiments comercials oberts al públic prevista per aquest any”. En aquest sentit, detalla que durant aquest període, Consum “comprovarà l’adequació de l’activitat comercial de l’establiment al Codi de Consum de Catalunya en relació amb els drets lingüístics i altres aspectes generals de les relacions de consum”. Amb tot, manifesta que “si es detecten presumptes infraccions administratives en relació amb la protecció dels consumidors, s’iniciarà el procediment sancionador per corregir les pràctiques il·legals”. Sigui com sigui, l’arxivament de la denúncia fa que a l’afectat ja no se li comuniquin, si n’hi arriba a haver, les possibles mesures que pugui prendre Consum si inspecciona aquesta entitat més endavant i detecta irregularitats en l’atenció als catalanoparlants.

Comparteix

Icona de pantalla completa