L’Enquesta d’Usos Lingüístics de la Població de l’any 2023 publicada recentment va posar negre sobre blanc en la situació actual del català i va concloure que només el 32% parla català habitualment, però el pessimisme per la salut de la llengua catalana ha augmentat de l’any 2023 al 2024 entre els catalans, ja que la gran majoria considera que actualment s’usa poc i menys que fa cinc anys, i, a més, consideren que la situació només empitjorarà en el futur. Aquesta és la conclusió que s’extreu de la segona onada de l’Enquesta longitudinal del Panel Ciutadà de Catalunya, que el Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) ha publicat aquest divendres i que recull diverses preguntes sobre la situació de la llengua.
Els catalans, segons els resultats de l’enquesta, estan dividits sobre l’ús del català en l’actualitat, i una part important dels enquestats considera que es fa servir poc i una altra bastant. Concretament, el 46% aposta per la primera opció i el 42% per la segona. Aquests últims es mantenen en el mateix percentatge que fa un any, però, en canvi, la percepció dels que consideren que fa servir poc augmenta tres punts respecte a l’any 2023. Només hi ha un 10% que opina que es fa servir molt i un 2% gens.
Però la percepció de la majoria dels catalans és que el català està pitjor ara que fa cinc anys. Així, el CEO conclou que més de la meitat dels catalans, el 52%, pensen que el català s’usa menys que fa cinc anys, una dada que creix dos punts respecte a les registrades l’any 2023, i només el 13% afirma que el català es fa servir més ara que fa cinc anys, un percentatge que fa un any era quatre punts més. L’única dada que registra poca variació en aquest sentit són els que opinen que la situació de la llengua no ha canviat en aquest temps: el 34% considera que s’usa igual, un punt més que l’any 2024.

Les perspectives de futur encara són pitjor
La situació no millora si els enquestats responen sobre les perspectives de futur de la llengua catalana. En aquest sentit, el 48% dels catalans opinen que d’aquí a cinc anys la llengua s’usarà menys que ara, un percentatge que creix tres punts respecte dels obtinguts l’any 2023. Per contra, els que opinen que s’usarà més que avui passen del 13% a l’11% en un any i el 40% dels que es consideren que la situació no variarà es manté estable.
La llengua lidera les discriminacions, però no diferencia entre català i castellà
D’altra banda, només el 35% dels enquestats ha afirmat haver-se sentit discriminats per alguna qüestió. La llengua lidera aquest rànquing de motius amb un 40%, i creix dos punts en un any, però el CEO, a pregunta d’El Món, ha especificat que no es refereix a cap llengua en concret i que, per tant, no hi ha diferenciació entre català i castellà. La discriminació per lloc de procedència o nacionalitat, que fa un any era la primera causa amb un 41%, ocupa el segon lloc amb el 38%. Molt lluny de les dues primeres hi consten discriminacions per l’aspecte físic i origen ètnic o cultural (22%) i sexe o gènere i color de pell, ambdues amb el 18%.