Els ministres de Transports dels 27 estats membre de la Unió Europea aposten per crear un “esquema europeu” que permeti conduir a partir dels 17 anys, però sempre amb l’acompanyament d’una persona adulta. Així ho han acordat els titulars d’aquestes carteres aquest dilluns de cara a les negociacions amb el Parlament Europeu, l’altre legislador, per revisar les normes sobre el permís de conduir i l’intercanvi transfronterer d’informació sobre les infraccions de trànsit relacionades amb la seguretat viària. En aquesta revisió també es pretén endurir la normativa que s’aplica als conductors novells, almenys fins que ja faci dos anys que tenen el carnet de conduir.
Per aconseguir el carnet, els ministres aposten per reformular el model. Defensen poder fer un examen teòric en l’estat membre de ciutadania quan sigui diferent del de residència, és a dir, que una persona alemanya resident a Catalunya es pugui treure el carnet vàlid per Alemanya des d’aquí, i fer-ho a través de la normativa alemanya; i canviar el període de prova tenint en compte les competències dels estats membre, així com les pràctiques establertes. Els titulars de la cartera de Transports dels 27 també han acordat implementar un permís de conducció digital a tot el bloc europeu i mantenir de forma voluntària la reducció dels períodes de validesa dels permisos de conducció de les persones grans.

Pel que fa a l’intercanvi d’informació entre fronteres sobre les infraccions de trànsit que hagi pogut cometre cada un dels conductors, la posició comuna que han acordat els estats membre és que s’introdueixen més delictes respecte a la proposta de la Comissió Europea, com per exemple l’incompliment de restriccions d’accés a vehicles o de les normes d’un pas ferroviari, així com en cas d’atropellament i fuita.
Pendent d’aprovació
Ara bé, cal tenir en compte que l’acord al qual han arribat aquest dilluns és només un consens de posició, és a dir, que no és cap aposta aprovada a la UE. Un cop fixat el seu posicionament, ara el Consell i el Parlament Europeu han de negociar per pactar la normativa definitiva, per la qual cosa, la normativa actual podria no canviar.