Missing 'path' query parameter

Recuperar la sisena hora per a l’escola pública és un dels objectius més polèmics de la nova consellera d’Educació, Esther Niubó. La mesura estipulada en els acords d’investidura entre el PSC i els Comuns, els quals han permès convertir Salvador Illa en el nou president de la Generalitat, no ha tingut bona rebuda entre tota la comunitat educativa. Concretament, el pacte polític entre formacions parla de “recuperar progressivament la sisena hora a l’escola pública amb concertació social”. La titular de la cartera, però, ha deixat clar des de les seves primeres intervencions públiques que no té voluntat d’imposar aquesta mesura de manera immediata -cosa que des dels Comuns no han vist amb mals ulls- i ha apel·lat en diverses ocasions, tant en rodes de premsa com en la seva primera comissió parlamentària al capdavant de la conselleria, al consens de la comunitat educativa.

Tot i que la consellera no té intencions de recuperar amb urgència la sisena hora a l’escola pública, la qüestió continua sobre la taula. Des de la Fundació Bofill reclamen a la conselleria que avaluï tots els efectes que podria tenir tornar a implementar aquesta mesura -que fa deu anys que va eliminar-se del sistema educatiu públic: “És necessari que hi hagi una avaluació de les mesures que es van prenent per aprendre què és el que està funcionant i què és allò que caldria millorar”, apunta la cap de projectes de la Bofill, Elena Sintes. En aquesta línia, les Associacions Federades de Famílies i Alumnes de Catalunya (aFFaC) i l’associació de mestres Rosa Sensat van més enllà i demanen que, si un cop feta aquesta avaluació es conclou que no és una mesura efectiva, aquesta s’elimini de l’escola concertada. És a dir, no només no recuperar la sisena hora a la pública, sinó eliminar-la també de la concertada.

Imatge de la consellera d’Educació, Esther Niubó, acompanyada d’altres càrrecs socialistes al Parlament / Europa Press

Eliminar la sisena hora de la concertada

En cas que la conselleria, després de dur a terme l’avaluació que reclama part de la comunitat educativa, determinés que tornar a implementar la sisena hora a l’escola pública és contraproduent per als estudiants, des de l’aFFaC consideren que seria “òptim” eliminar-la de la concertada: “El que no és lògic és que amb diners públics estiguem finançant una hora més a la xarxa privada concertada i no ho estiguem fent a la xarxa pública”, sentencia la directora de l’associació, Lidón Gasull. Una idea molt similar a la que expressa la presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, Mar Hurtado: “Si és una mesura que no està avaluada i ningú ens diu que realment és profitosa i suposa la solució als grans problemes, doncs si hem de ser iguals, retirem-la de la concertada”, assevera.

Un dels motius pels quals s’ha tornat a posar sobre la taula la recuperació d’aquesta hora lectiva són els mals resultats del sistema educatiu, especialment després de l’estocada de les proves PISA i la davallada continuada del nivell competencial dels estudiants. Des de l’associació, però, no creuen que existeixi una correlació directa entre recuperar la sisena hora i millorar els resultats educatius. Tot i així, sí que reconeixen que el fet de tenir una hora lectiva més “impacta d’alguna manera en els aprenentatges”, ja que aquesta hora de més es podria emprar a l’escola pública perquè els alumnes més vulnerables poguessin enfortir aprenentatges als quals no tenen accés perquè es fan fora del temps lectiu, entre d’altres. A hores d’ara, la recuperació de la sisena hora a l’escola pública continua sent una incògnita amb una consellera que, tot i tenir aquest objectiu fixat en els acords d’investidura, no té cap mena de pressa en tornar-la a implementar. Més enllà, però, dels horaris de l’escola pública, des de la concertada no tenen cap mena d’interès a perdre-la: “Forma part de l’ADN de l’escola concertada i no hi renunciarem”, afirma amb contundència el president de la CCAEC, Carlos Camí.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter