Les mesures implementades pel Departament d’Educació, capitanejat per Anna Simó, arran de la signatura del pacte contra la segregació escolar de l’any 2019 ha permès reduir un 20% els nivells a tot Catalunya. Aquesta és la conclusió que ha obtingut l’últim informe del síndic de greuges, que valora com s’han desenvolupat els acords establerts per reduir la segregació escolar entre la conselleria, les administracions locals i els membres de la comunitat educativa, presentat en la vuitena reunió de la Comissió de Seguiment de l’acord. Si mirem les dades amb més precisió, la segregació escolar ha disminuït un 35% en termes intramunicipals. La síndica Esther Giménez-Salinas ha valorat molt positivament la feina feta en tots aquests anys, però ha volgut posar èmfasi en la necessitat d’impulsar una segona fase per combatre dins els mateixos centres educatius.
En aquest sentit, s’ha referit al “problema estructural del racisme” i ha valorat que per assolir la integració de les persones nouvingudes el primer pas és garantir-los una bona formació. Ha indicat que l’escola juga un paper clau i fonamental perquè “l’ascensor social” funcioni de la forma adequada: “Hem de treballar a fons la segregació, el racisme i també el que significa l’ascensor social”, ha asseverat. Tot i deixar clar que encara queda feina per fer, la síndica ha volgut treure pit de la feina feta fins ara assegurant que “és un pas molt important” per a Catalunya.

Reducció de la segmentació
En el document presentat aquest dimecres, el síndic ha comparat les dades del curs 2018/19, l’any en què es van signar els acords, amb les del curs anterior. Mentre que el curs 18/19 calia canviar de centre el 43% de l’alumnat estranger a primària i el 35% a secundària per garantir una escolarització plenament equilibrada, enguany aquesta proporció ha estat del 33% a primària i del 28% a secundària. També ha posat en relleu, però, que l’escola concentrada ha incrementat més l’alumnat estranger que la pública.
Més enllà de la reducció del percentatge de segregació, l’informe del síndic de greuges també considera que una de les principals mancances del sistema educatiu és que segueixen existint prop de 250 centres catalans guetitzats, és a dir, escoles amb una concentració molt elevada d’alumnat amb necessitats educatives específiques derivades de situacions socioeconòmiques o socioculturals. “Les polítiques d’escolarització equilibrada són més efectives per combatre els desequilibris existents entre centres dins d’un mateix territori quan no hi ha situacions de guetització de centres fortament arrelades en l’imaginari social de les famílies que hi resideixen”, conclou.