Missing 'path' query parameter

La davallada dels resultats de les proves PISA ha posat sobre la taula les principals mancances del sistema educatiu de Catalunya i ha agreujat el malestar dels docents, que consideren que les condicions amb les quals treballen són insostenibles. Segons el darrer informe presentat per Comissions Obreres (CCOO) a partir de les respostes de 3.541 mestres i professors, un 59% dels enquestats consideren que treballar en l’educació “no és gratificant”. De fet, d’aquest 59%, un 49% creuen que és “poc” gratificant i el 10% restant que n’és gens. Desgranant les dades, només un 7% del professorat que ha participat en l’elaboració del sondeig creu que “actualment és gratificant” exercir de mestre o professor, mentre que un 34% es desmarca dels dos extrems i diu que és “força gratificant”.

Aquestes respostes han posat en alerta al sindicat: “És molt preocupant que quasi un 60% de les treballadores de l’educació que contesten l’enquesta no considerin gratificant la seva feina actualment”, argumenta CCOO. Els principals motius que apunten en l’informe que han desencadenat la insatisfacció dels docents són les ràtios “excessivament” elevades amb les quals treballen, és a dir, que hi ha massa alumnes per aula, cosa que dificulta poder executar amb bones condicions l’ensenyament. De fet, els docents consideren que aquest és el principal motiu dels mals resultats de les proves PISA. Ara bé, la insatisfacció del col·lectiu no és només per les ràtios elevades. També lamenten que “la manca de recursos per atendre l’alumnat de manera personalitzada” i la “falta de finançament” els dificulten molt poder fer la seva feina correctament, cosa que genera malestar entre el sector.

Sindicats d’educació es manifesten per millorar les seves condicions laborals / EP

Pressionar la conselleria

Els docents consideren que la situació de l’escola catalana ha anat empitjorant ràpidament durant els darrers anys, principalment per les retallades i els “canvis constants” en les legislacions educatives “importants” que cal seguir. És per aquest motiu que des de CCOO demanen al Departament d’Educació, dirigit per Anna Simó, que abordi d’una vegada per totes les problemàtiques del sector per tallar-les de soca-rels: “Caldria un reconeixement de la tasca ingent que han dut a terme els treballadors i treballadores de l’educació i garantir que es pugui fer realment en bones condicions”, argumenta el sindicat.

Des de la conselleria, però, ja han fet els primers passos per intentar calmar el malestar dels docents. El passat 25 de gener, Simó va pactar amb CCOO i la UGT –dos sindicats amb presència a la Mesa Sectorial però amb menys representativitat que USTEC, que és el majoritari i que no va signar– posar punt final a les tres últimes reclamacions del col·lectiu arran de les retallades de l’any 2010. L’acord preveu reduir les hores lectives als majors de 55 anys, recuperar el complement salarial anomenat ‘estadi’ per a cada sis anys –actualment es cobrava cada nou anys– i equiparar els sous de tot el professorat de Formació Professional (FP). Tot i aquests compromisos de la conselleria, els docents consideren que cal anar més enllà. Tal com es constata en l’informe de Comissions Obreres, “les professionals de l’educació no s’han sentit interpel·lades de cap manera pel departament” i exigeixen “ser escoltades”.

Els docents asseguren que per millorar la situació actual de l’educació i recuperar les bones sensacions del professorat a l’hora d’encarar la seva jornada laboral, cal “disminuir les ràtios a tots els nivells amb la incorporació de nous professionals”, millorar “el manteniment dels centres públics”, ja que amb un bon espai de treball els resultats també poden ser més positius, i “desplegar completament el decret d’educació inclusiva”.

Més notícies
Notícia: Gregorio Luri: “Els polítics haurien d’entendre que, en educació, els interins són ells”
Comparteix
ENTREVISTA al pedagog i doctor en filosofia Gregorio Luri, que analitza les mancances del sistema educatiu arran de les proves PISA i la creació d'una comissió d'experts
Notícia: Intel·ligència artificial, la nova “eina de suport” per a l’escola catalana
Comparteix
La conselleria d'Educació presenta un document de recomanacions per implementar i acompanyar els alumnes i docents en l'ús de la IA
Notícia: Els sindicats de docents, descontents amb la nova data d’inici de curs
Comparteix
Les organitzacions sindicals defensen recuperar el model anterior i tornar a començar l'escola després de l'11 de setembre
Notícia: Els sindicats de docents, escèptics amb el relleu d’un alt càrrec d’Educació
Comparteix
Reclamen un "canvi de rumb" real del departament per revertir els mals resultats de les proves PISA

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter