Les matemàtiques són un dels punts febles del sistema educatiu de Catalunya. Davant la davallada de les proves PISA, l’exconsellera d’Educació Anna Simó va optar per posar en marxa el Pla Florence, un programa pensat per pal·liar les mancances a través de l’ensenyament interactiu i un increment d’hores lectives de matemàtiques als centres “amb més marge de millora”. Les previsions inicials del departament eren engegar aquest pla de reforç en 200 centres educatius, dels quals 120 de primària i 80 de secundària. Aquestes previsions, però, no s’han complert. Segons ha avançat El Periódico i han confirmat fonts de la conselleria a El Món, després del període de convocatòria obert perquè tots els centres que complissin els requisits necessaris -és a dir, tenir uns resultats inferiors a la mitjana dels centres de les seves mateixes característiques- s’hi volguessin presentar, des del departament han constatat que només s’hi han apuntat 87 centres, menys de la meitat dels previstos.
Concretament, de les 120 places ofertades per a centres de primària, només se n’han omplert 32. I, pel que fa a secundària, només han optat a aquesta plaça 48 instituts, dels quals cinc són instituts escola. Segons expliquen fonts de la conselleria, per tal de mantenir una certa normalitat en el funcionament previst, els centres que s’han inscrit en el pla de reforç començaran aquesta activitat a partir de l’inici del curs -el dia 9 de setembre- com a mesura “pilot”. És a dir, serviran per detectar si el plantejament establert sobre aquest programa és efectiu i aporta beneficis a l’alumnat que té més dificultats en aquesta matèria. A banda, aquest mateix setembre el departament, ara en mans de la consellera socialista Esther Niubó, obrirà una nova convocatòria perquè tots els centres que vulguin incorporar-se a aquest programa de reforç puguin fer-ho. Els que s’hi inscriguin podran decidir si enganxar-s’hi a partir del mes de gener o començar-lo el curs vinent: “Ens volem adaptar a les necessitats logístiques dels centres”, apunten des de la conselleria.

L’objectiu del pla de reforç de matemàtiques
L’objectiu del pla de reforç que hereta la nova consellera d’Educació és millorar els resultats en aquesta matèria. D’entrada, el pla s’havia de posar en marxa en dos-cents centres, però amb els ulls posats a estendre’l arreu del territori en els instituts i les escoles que el requerissin. El mètode amb què el departament donarà suport als centres educatius, a banda d’un reforç de personal docent per poder incrementar el volum d’hores lectives d’aquesta matèria, la conselleria també farà arribar als centres inscrits -als 87 actuals- una maleta equipada amb material manipulable perquè els alumnes puguin treballar en les competències matemàtiques que més els costen, bé sigui numeració i càlcul o relacions numèriques -que són els aspectes amb pitjors resultats a les proves PISA a primària-, o en qüestions com el sentit numèric i el sentit espacial de la mesura, que són dos dels punts més febles detectats en alumnes de secundària en aquestes mateixes proves.