Segons les últimes dades facilitades pel Departament d’Educació, 34 alumnes estan afectats per sentències sobre el català a l’escola. La consellera d’Educació, Esther Niubó, ha manifestat que la judicialització de la llengua en l’educació “no ha aportat grans solucions”, i ha creat sovint “tensions i conflictes innecessaris”.
En una compareixença parlamentària d’aquest dilluns, Niubó ha explicat que en total es veuen afectades unes 12 famílies, ja que la xifra total inclou germans. A més, ha assegurat que “a cap centre educatiu es vulneren els drets lingüístics de l’alumnat ni de les seves famílies”, i ha asseverat que aquestes famílies “tenen tot el respecte” del Departament. Niubó ha assegurat que aquells “casos puntuals” que han estat objecte de queixa s’han pogut resoldre a través de la inspecció educativa, seguint les normes “amb rigor i proporcionalitat”. Pel que fa a la judicialització de la llengua a l’escola, la consellera ha afegit que “en els casos més greus ha promogut una falsa imatge de conflicte que no correspon a la realitat”.
Les explicacions de la consellera arriben en plena polèmica per la signatura del Pacte Nacional per la Llengua, que es va rubricar la setmana passada entre crítiques de Junts i la CUP per la manca d’ambició. Entitats com Plataforma per la Llengua i Òmnium, que sí han signat el pacte, han alertat que el consideren “insuficient” i que la Generalitat haurà de respondre amb contundència a la imminent sentència del Tribunal Constitucional (TC) que podria acabar imposant el 25% de castellà a les escoles catalanes. Els partits catalanistes i la societat pressionen el Govern de Salvador Illa perquè no es limiti a “acatar” la sentència i lluiti per mantenir la immersió lingüística.

Actuació davant el retrocés del català
En aquest sentit, la consellera ha qualificat el Pacte per la Llengua com a mostra de consens al voltant de la llengua: “No ens podem permetre quedar-nos de braços plegats davant del retrocés del català”. Niubó ha volgut destacar la consolidació de les aules d’acollida lingüística, que s’ampliaran en 200 més el curs vinent arribant fins a les 1.583 en total.
Per últim, la consellera d’Educació ha considerat “essencial” garantir un model educatiu que sigui “inclusiu i plurilingüe”, on es garanteixi el ple domini de les llengües oficials i la suficiència en almenys una llengua estrangera.