El secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, ha reculat aquest dimecres sobre les seves declaracions posteriors als mals resultats de les proves PISA en les quals va atribuir la desfeta a l’alta complexitat de Catalunya, on hi ha molts alumnes nouvinguts. De fet, Garcia Plata va afirmar que el mostratge d’aquestes proves internacionals no era del tot correcte perquè “sobrerepresentava” el volum de nouvinguts en relació amb el volum total del sistema educatiu, cosa que provocava una baixada dels resultats: “L’alta representació d’alumnat nouvingut a la prova –un 24% de la mostra total, quan la representativitat al sistema català és d’un 15%– també influeix en les dades”, defensava.
Aquest dimecres, però, la conselleria capitanejada per Anna Simó ha rectificat. El secretari de Polítiques Educatives s’ha posat en contacte amb els responsables de PISA i ha aclarit tots els dubtes que tenia el departament sobre la representativitat de la mostra, i després ha assegurat que el mostratge que s’ha fet servir sí que era correcte: “De les converses se n’ha clarificat la qualitat de la mostra PISA. Les divergències en la interpretació de la representativitat de la mostra han quedat aclarides i s’han pogut descartar tots els dubtes sobre la representativitat de la mostra respecte a la realitat social”, asseveren fonts de la conselleria. Per la qual cosa, les polèmiques paraules de Garcia Plata que van despertar el rebuig de sindicats i associacions han quedat descartades.

La justificació de la conselleria
Educació atribueix la primera anàlisi a “la limitació actual dels indicadors i d’estudis del departament i d’altres institucions per entendre més detalladament la realitat i l’increment de la complexitat, especialment acusada a Catalunya”. Tot i això, des del Govern han traslladat als responsables de PISA “la confiança completa en la qualitat i rigor de les proves”, però sí que han plantejat diversos reptes que consideren rellevants per poder afinar més les proves i captar la complexitat del territori. Aquests reptes plantejats se centren, principalment, en “com millorar els mecanismes i les metodologies per analitzar la complexitat o com interpretar millor PISA i les dades existents per millorar el sistema educatiu”.