La consellera d’Educació, Esther Niubó, ha anunciat aquest dimecres un reguitzell de mesures per “millorar” les condicions del professorat, donant resposta a algunes de les reclamacions dels sindicats del sector després de la supressió de la borsa estable de substituts. Amb motiu de la roda de premsa d’inici de curs, la responsable de la cartera d’ensenyament ha assegurat que, a partir de dilluns vinent, “s’instauren els nomenaments diaris” de docents per “agilitzar les substitucions i minimitzar l’afectació a l’alumnat”. Un augment de les substitucions que busca millorar les condicions del personal interí, ja que, fins ara, només es feien nomenaments quatre dies a la setmana: “També hi haurà una aplicació per veure els nomenaments, ja no hauran d’estar pendents del correu”, afegeix Niubó, que detalla que l’aplicació es posarà en marxa a Barcelona, Lleida i Terres de l’Ebre -malgrat que els nomenaments de substituts són per a tot el país.

Per tal de “millorar” les condicions del professorat, des d’Educació també detallen que a partir del 7 de març de l’any vinent s’obrirà una nova convocatòria d’oposicions per a docents, la qual permetrà “estabilitzar” el personal interí del sistema educatiu. A banda, des de la conselleria també s’han compromès a convocar un concurs de trasllat autonòmic, el qual no es convoca des de l’any 2004. Aquest concurs de trasllats es produirà cada dos anys, alternant-se amb el concurs estatal -que sempre ha estat en funcionament. D’aquesta manera, doncs, els docents tindran la possibilitat de traslladar-se d’autonomia.

Diversos infants de primària surten d’una escola de Barcelona / Europa Press

Menys alumnes, però més complexitat

Un dels principals aspectes sobre els quals la conselleria ha reforçat el sistema educatiu és la inclusió de l’alumnat, ja que enguany hi ha més alumnes amb necessitats educatives específiques dins les escoles i instituts. En detall, segons les xifres facilitades pel departament, enguany hi ha 2.247 alumnes matriculats menys, però hi ha prop de 9.000 alumnes més amb necessitats específiques. “Tenim menys alumnes, però més complexitat”, assevera la responsable de la cartera d’ensenyament. Aquest augment de la complexitat és una de les qüestions que preocupa més als sindicats de docents, ja que reclamen que sense “més recursos” és “impossible” abordar la complexitat de les aules. En aquest sentit, Niubó assegura que és conscient de la necessitat d’incrementar els recursos, motiu pel qual, malgrat la manca de pressupostos catalans, “han fet tots els esforços” per reforçar el sistema educatiu.

Per tal d’afrontar aquesta complexitat, des de la conselleria han ampliat el nombre de docents al sistema educatiu, amb 1.672 noves places, però també el nombre de personal d’atenció educativa i el personal administratiu en els centres en què s’accentua encara més la complexitat. Un increment dels alumnes, doncs, que també permet continuar treballant en la “tendència progressiva de reduir ràtios” per garantir “una atenció més individualitzada” dels estudiants. A banda, des de la conselleria també posaran en marxa diverses “accions de prevenció” per millorar l’aprenentatge dels alumnes, sobretot en les edats més primerenques de l’ensenyament obligatori. A més, també s’implementarà a partir de dilluns un “programa de formació en competències socioemocionals” a infantil i primària -és a dir, des d’i3 fins a 6è- per fomentar la “prevenció de la salut mental”, un dels aspectes sobre els quals posa més pes la conselleria de cara aquest nou curs acadèmic. De fet, s’incorporarà un psicòleg educatiu a tots els serveis territorials.

La consellera d’Educació del Govern de Catalunya, Esther Niubó, en la compareixença per la polèmica de les adjudicacions / David Zorrakino (Europa Press)

Niubó defensa de nou la prohibició dels mòbils a l’escola

Una altra de les novetats que la conselleria posarà en marxa a partir del dilluns de la setmana vinent és el nou pla de digitalització responsable -el qual ja van presentar el passat mes de juny-, que contempla, entre d’altres, la prohibició dels telèfons mòbils a primària i secundària. Un pla que ha revifat de nou l’etern debat educatiu sobre quin paper han de tenir els telèfons i les pantalles -des d’ordinadors fins a rellotges intel·ligents- en l’ensenyament a l’aula. Tot i així, aquest dimecres la responsable de la cartera ha tornat a defensar la prohibició dels mòbils a primària i secundària, ja que assegura que és una mesura que tindrà un resultat positiu per millorar els resultats acadèmics dels estudiants -una de les prioritats de la legislatura de president Salvador Illa.

Comparteix

Icona de pantalla completa