La conselleria ha entomat el debat sobre la utilització del mòbil als centres educatius, una demanda creixent de les famílies, i ho ha fet obligant tots els centres a regular-ne l’ús a partir del curs 2024-2025. La guerra contra els dispositius està més viva que mai, amb centenars de famílies que lluiten per endarrerir l’ús del mòbil fins als 16 anys pels perills que implica i pels perjudicis en l’aprenentatge que també s’hi associen i Educació s’ha vist obligada a moure fitxa i anunciar que s’adoptaran mesures consensuades amb la comunitat educativa a partir del gener, sent obligatòries a tots els centres a partir del curs que ve.
Per arribar a aquest marc regulador que s’haurà de debatre en els consells escolars de cada centre a partir del gener, la conselleria ha obert un procés participatiu “àgil” amb la comunitat educativa per abordar l’actuació en aquest àmbit i apaivagar les reivindicacions de moltes famílies. El que és segur és que la regulació -sigui quina sigui- serà d’obligatòria a partir del curs 2024-2025 a tots els instituts catalans.
Un debat ampli abans de prendre una decisió sobre el tipus de regulació
El secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata, ha explicat en roda de premsa aquest dijous que els centres i la conselleria han de formar l’alumnat en l’ús dels dispositius perquè els acompanyaran tota la seva vida laboral i personal, però també informar sobre els seus factors de risc, entre els quals hi ha l’addicció. “La regulació no ha de ser merament administrativa, sinó que cal un debat amb la implicació de les famílies i dels centres educatius“, ha apuntat. Per això, Educació ha encarregat al Consell Escolar de Catalunya (CEC) obrir un procés consultiu que desemboqui en un marc consensuat per a començar a regular els mòbils als centres a partir del segon trimestre. Això no obstant, el marc regulador, que haurà de servir de guia per als centres, no s’haurà d’aplicar obligatòriament fins al pròxim curs.

“És important donar veu a les direccions dels centres i, per això, hem organitzat sessions de debat al CEC, a la junta de direccions i amb l’Associació de Pediatria perquè puguin intervenir en el marc de regulació que el departament presentarà als centres”, ha raonat el secretari de Transformació Educativa, que considera indispensable un doble procés de participació, el debat al CEC i el posterior aterratge de les mesures de les direccions als claustres. El procés participatiu acabarà el 12 de desembre, quan el CEC presenti les seves recomanacions a la conselleria. Posteriorment, arribarà als centres, on també hi haurà d’haver un debat intern fins a aplicar la mesura. “Hauria estat més senzill comunicar una prohibició dels mòbils, però això no tindria la mateixa profunditat i consistència”, ha conclòs Garcia Plata.
El Consell Escolar entregarà el seu informe el 12 de desembre
Per la seva banda, el president del Consell Escolar de Catalunya, Jesús Vinyes, ha explicat que el procés participatiu serà ampli i cada consell escolar territorial obrirà un debat específic fins a arribar a un document consensuat i representatiu de tot el territori. Vinyes ha recordat que no parteixen de zero, perquè ja hi ha tres documents al respecte obtinguts de debats previs que es van fer en el marc del CEC. El procés s’inicia aquest mateix dijous i acabarà el pròxim dia 24.
Un cop celebrades totes les jornades de debat, que s’estendran al llarg de novembre i de desembre en divuit centres educatius, el CEC entregarà un informe a la consellera Anna Simó el pròxim 12 de desembre. Aquest document haurà de ser aprovat al ple del CEC que se celebrarà el mateix dia i posteriorment el Departament l’estudiarà i el traslladarà a les direccions.
“Hi ha diferències territorials i no és el mateix la regulació que es pugui fer a Lleida que a l’Àrea Metropolitana. És necessària una visió àmplia i un cop recollides totes les veus farem propostes constructives fruit d’un debat participatiu”, ha explicat Vinyes, que assegura que han entomat el repte “amb molta il·lusió”.
Un 26% dels centres educatius prohibeixen portar el mòbil a l’institut
El Departament d’Educació també ha presentat aquest dijous els resultats d’una enquesta realitzada a 3.500 instituts -el 80% dels centres de Catalunya- sobre la regulació de l’ús del mòbil que creuen més pertinent. El 53% dels centres que van respondre l’enquesta en l’últim trimestre del curs passat ja tenien una regulació específica de l’ús del mòbil, el 26,24% dels quals opta per no permetre portar el mòbil a l’institut. Prop del 44% dels centres, en canvi, permeten l’entrada, però no l’ús al centre.
A banda, el 16,10% permet l’ús en zones assenyalades i l’11,69% només a l’esbarjo. Únicament un 3% dels centres permet un ús lliure dels dispositius mòbils. En paral·lel, el 66,90% dels centres enquestats permeten l’ús del mòbil en moments puntuals a criteri dels professors i el 45,98% permet treure el mòbil a l’aula exclusivament per fer-ne un ús educatiu.