Educació ha anunciat la mesura principal del pla de xoc contra l’abandonament prematur. Es tracta de compartir per primera vegada les dades d’abandonament escolar prematur -s’entén per abandonament prematur l’alumne que deixa els estudis durant la secundària o un cop acabada l’educació obligatòria- amb els municipis. Segons el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez Cambray, amb aquesta mesura es dona resposta a una “demanda històrica” del món local. Aquestes dades els arribaran a partir del pròxim curs, un cop el Departament hagi demanat el consentiment informat a les famílies o l’alumnat. Gràcies a aquest consentiment la conselleria podrà fer la traçabilitat, seguiment i orientació en cada alumne en què es detecti un risc d’abandonament.
Un cop s’hagi obtingut aquest permís, la conselleria podrà mostrar a les taules municipals d’escolarització i planificació educativa que s’organitzaran trimestralment per analitzar les dades. D’aquesta manera la conselleria ha fet el primer pas en el pla de xoc contra l’abandonament escolar prematur i hi involucrarà els ajuntaments. Tot això ho ha anunciat el conseller Cambray aquest matí des de Manresa, on s’ha celebrat la primera cimera contra l’abandonament escolar prematur. Aquest pla per prevenir l’abandonament implicarà entitats, ajuntaments, agents socials i el Síndic de Greuges.
Les dades d’abandonament de Catalunya
La Unió Europea té per objectiu que el 2030 hi hagi un índex d’abandonament d’un 9%, mentre que actualment a Catalunya, de mitjana, s’arriba al 16,9%. La conselleria apunta que l’abandonament depèn del tipus d’estudi i als cicles de grau mitjà és on més alta és la xifra d’abandonament escolar, amb un 23,69%. A tercer d’ESO, en canvi, la tendència és oposada, amb un 4,7%. A quart d’ESO, quan s’acaben els estudis obligatoris, la xifra es queda en un 6,47%.
Segons les dades del Departament d’Educació els principals motius d’abandonament escolar prematur hi ha motius personals o familiars, motius laborals, accident o malaltia, trasllat a un altre centre -que no implica haver abandonat completament els estudis sinó haver marxat a estudiar a un altre lloc-, aplicació del protocol d’absentisme o desinterès en els estudis. Per tal de pal·liar aquestes dades, la conselleria crearà dos grups de treball amb membres de les escoles i entitats per tal de consensuar els indicadors de detecció dels alumnes potencialment abandonadors. Aquests dos grups podran fer un acompanyament als municipis en l’elaboració de plans locals de prevenció de l’abandonament.
Les mesures de prevenció actuals
A banda de compartir les dades amb els municipis per primera vegada, la conselleria analitzarà els programes i mesures actuals per a la prevenció de l’abandonament amb l’objectiu de millorar-les. Algunes d’aquestes mesures són el pacte contra la segregació, el pla de millora de les oportunitats educatives, els plans d’acollida per alumnat nouvingut i la gestió de l’absentisme. També hi ha mesures d’intervenció com els programes de diversificació curricular, la flexibilització a l’FP o l’orientació educativa.