El Departament d’Educació, dirigit per la consellera Anna Simó, ha anunciat aquest dilluns que modificarà el sistema per matricular-se i accedir a Formacions Professionals (FP) de cara al curs vinent per tal de reduir l’abandonament escolar prematur, és a dir, evitar que persones deixin els estudis abans d’hora. Mentre que fins ara les places s’assignaven en funció de “l’ordre de petició”, a partir del curs vinent les places d’FP, tant de grau mitjà com de grau superior, es repartiran en funció de les notes de l’alumnat. Segons han explicat fonts de la conselleria aquest mateix matí en una trobada amb periodistes, reformular el model de preinscripció i matriculació permet “simplificar” el procés, cosa que permetrà reduir el nombre de vacants durant el curs, és a dir, combatre l’abandonament escolar.
Aquestes mateixes fonts han insistit que es tracta d’“un procediment ‘ad hoc’ per intentar garantir que hi hagi les menys vacants” possibles durant el curs i oferir una oportunitat a tots els alumnes que es quedaven sense plaça perquè no se’ls n’assignava cap. Per tal de dur a terme les assignacions, la conselleria assegura que el procés “simplificat” consta de dues fases. Per una banda, durant la primera etapa es matricularan només els alumnes als quals s’ha assignat la seva primera petició de la fulla de preinscripció, i, per altra banda, durant la segona fase es cobriran les vacants restants amb un “sistema de repesca“.

Fins ara, la nota servia per ordenar en la primera opció, però en el cas de la segona, passaven per davant aquells alumnes que havien demanat en primera opció aquells estudis. Fonts del departament han explicat que, a banda de la nota, també hi ha altres criteris que es tenen en compte, com per exemple demanar estudis de la mateixa família d’allò que has estudiat. Des de la conselleria han volgut deixar molt clar que els alumnes que es matriculin durant la segona fase no perdran la plaça que se’ls ha assignat en primera instància, però que tenen l’opció de no matricular-se directament per veure si poden millorar els seus resultats i accedir a un altre centre. Un funcionament molt similar al que es fa servir per accedir a la universitat avui en dia.
“Sistema de repesca” i equilibri en les vies d’accés
Tal com estava plantejat l’accés a l’FP fins ara, els alumnes que no obtenien la plaça que volien o no n’havien obtingut cap passaven a formar part d’una llista d’espera i s’assignaven les places vacants que hi havia al juliol. Aquest procediment ja no es farà servir més, sinó que s’implementa el “sistema de repesca diferenciat”. Es durà a terme del 12 al 16 de setembre i estarà obert per als estudiants que havien sol·licitat plaça, però s’havien quedat sense, i per als que no havien arribat a fer la preinscripció d’una FP, però que finalment consideren que és el camí educatiu que han de seguir.
Amb el nou model plantejat per Educació, un 80% de les places disponibles en grau mitjà estan reservades per alumnes provinents de l’Educació Secundària Obligatòria (ESO) i de tècnics d’FP bàsica -és a dir, persones que ja provenen d’una FP-, amb prioritat per a tots aquells estudiants que van acabar la secundària obligatòria en els darrers tres anys. El 15% estarà destinat a les persones que facin les proves d’accés al grau mitjà, i el 5% restant a l’alumnat tècnic o tècnic superior de grau mitjà. Tenint en compte que el nou model proposat per la conselleria condiciona les assignacions als resultats acadèmics, els alumnes accediran a l’FP en funció de la nota mitjana de 3r i 4t d’ESO o del resultat de les proves d’accés.

Pel que fa a grau superior, el funcionament és el mateix que per accedir al grau mitjà, però amb la repartició percentual lleugerament modificada. Mentre que un 80% de les places de grau mitjà estaven reservades per alumnes d’ESO i tècnics d’FP bàsica, un 80% de les assignacions de grau superior estan destinades a batxillerat i tècnics d’FP. D’aquest 80%, un 55% de les places estan reservades a alumnes provinents de batxillerat, i un 45% de grau mitjà. Les assignacions es faran en funció a la nota mitjana dels estudis dels quals provinguin. Així doncs, amb la reformulació de la conselleria, s’incrementa el nombre de places reservades per als alumnes provinents d’altres formacions professionals, tant en l’accés de grau mitjà com en el superior.