Els resultats de les competències bàsiques mostren que la tendència a la baixa dels últims anys està començant a revertir-se molt a poc a poc, tot i que el català continua sent feble a quart d’ESO. Segons les dades del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, tant a secundària com a primària han millorat els resultats de matemàtiques i anglès, mentre que el català ha caigut una mica més a l’ESO malgrat la millora a primària. Pel que fa al castellà, a primària els resultats han caigut més de dos punts respecte al 2022 i les dades de l’ESO encara són pitjors, han baixat gairebé quatre punts (de 75,2 a 71,6 punts). “Comencem a veure la reversió del descens de resultats en la majoria de les matèries. Hi ha una recuperació en matemàtiques i especialment en llengua anglesa”, ha celebrat el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Carles Vega, en la roda de premsa per presentar els resultats.


La majoria dels alumnes de primària tenen un nivell mitjà-alt de català
L’estabilització dels resultats de la llengua catalana a primària es deu al fet que la majoria d’alumnes ja estan a un nivell mitjà-alt, mentre que en els últims anys molts se situaven en un nivell baix. “S’està fent una bona feina des dels centres educatius, perquè a les competències on es millora, es millora a escala general”, ha explicat Vega. Els àmbits on es necessita millorar en català és l’expressió escrita, mentre que la comprensió oral és la que té millors resultats. Les dues subcompetències, però, tenen millors resultats en castellà que no pas en català. On el català s’imposa al castellà és en la comprensió lectora (75,5 punts en català i 72,5 en castellà).

A primària, les noies tenen millors resultats en matèries lingüístiques, mentre que els nois ho són en les competències científico-tecnològiques. “Tenim programes per resoldre aquesta circumstància, però es continua mantenint”, ha explicat Vega. Aquest rol és més acusat en la primària que no pas en la secundària, on ja s’ha treballat al respecte durant més anys.
A quart d’ESO, català i castellà són les assignatures que més empitjoren
Pel que fa als resultats de secundària, català i castellà continuen recollint pitjors dades, mentre que llengua anglesa i matemàtiques han experimentat una millora. Català ha baixat gairebé dos punts, fins a situar-se com el pitjor resultat des del 2014. El mateix succeeix amb castellà, que ha assolit el seu pitjor registre. “Al final de l’educació bàsica observem que l’assoliment de competències lingüístiques de català i castellà cada any té una situació equiparable”, ha assegurat Vega, tot i que el 2023 català i castellà s’han situat en els pitjors nivells registrats.
Com a la primària, en català, castellà, anglès i cientificotecnològica, el gruix dels alumnes estan en un nivell mitjà-alt. A matemàtiques, tot i la millora dels resultats, la major part dels alumnes se situen en un nivell mitjà-baix. Com a la primària, les noies presenten millors resultats en llengües i els nois en matemàtiques i competència cientificotecnològica.
Una millora respecte dels resultats del 2022
Els exàmens de competències bàsiques de l’any passat mostraven un descens en la puntuació mitjana, tant a sisè de primària com a quart d’ESO. Les assignatures més afectades eren Matemàtiques, al contrari del que ha succeït aquest any, i Llengua Catalana, que també ha experimentat una millora a primària malgrat empitjorar a l’ESO. Aquestes assignatures van rebre una puntuació mitjana de 71,1 i 72,5 respectivament en l’examen de sisè de primària, mentre que l’any anterior els resultats van ser gairebé cinc punts millors -76 i 76,7 punts-. A quart d’ESO les puntuacions també van baixar i matemàtiques es va situar amb 61,2 punts -l’any anterior havia arribat a 66,7- i català va baixar més de dos punts del 76,5 del 2021 al 74,1 del 2022. La conselleria es va justificar pels efectes de la pandèmia en l’aprenentatge, una tendència que es comença a revertir en vista dels resultats d’enguany.