El Departament d’Educació, en mans de la consellera Esther Niubó, ha comunicat aquest dilluns a tots els centres educatius d’educació secundària postobligatòria de Catalunya que hauran d’aplicar diversos canvis a batxillerat de cara al curs vinent. Segons apunten fonts de la conselleria a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), després que el ministeri que encapçala Pilar Alegría hagi fet arribar a la conselleria un requeriment alertant que el currículum actual no segueix la llei estatal LOMLOE, el Departament ha rectificat i introduirà diversos canvis de cara al curs 2025-26. Aquests canvis, però, només s’aplicaran als estudiants que comencin la seva etapa a batxillerat -és a dir, els alumnes que facin segon de batxillerat mantindran el currículum d’enguany.

La proposta de la conselleria d’Educació per adaptar-se a les reclamacions del govern espanyol fixa canvis estructurals en algunes matèries que, fins ara, eren comunes per als estudiants -en funció de l’itinerari escollit. Concretament, les matèries de modalitat de literatura castellana i literatura catalana de segon de la via d’humanitats i ciències socials, passaran a ser optatives. Pel que fa a la branca de ciències, s’agruparan en una sola assignatura biologia, geologia i ciències ambientals – que fins ara eren dues assignatures separades- i també es fusionarien física i química a primer de batxillerat. És a dir, de cara al curs vinent es produiran grans canvis en el funcionament de tres itineraris de batxillerat. Ara bé, per tal d’evitar que es redueixi significativament el nombre d’hores lectives de cada matèria -cosa que suposaria un gran canvi en el currículum actual-, la conselleria d’Educació ha dissenyat fins a cinc itineraris diferents que s’adapten a les necessitats de cada alumne.

Diversos alumnes abans d’entrar a l’aula durant les proves de selectivitat a la Universitat Pompeu Fabra / Europa Press

Adaptar-se a Espanya

Per tal d’adaptar el funcionament del batxillerat català a la normativa espanyola -i a les seves nomenclatures de les assignatures-, les matèries de llengua i literatures gregues passa a anomenar-se grec; la de llengua i literatures llatines passa a ser llatí; i funcionament de l’empresa i disseny de models de negoci esdevé empresa i disseny de models de negoci. A banda, un altre dels grans canvis es produeix en el funcionament de l’itinerari d’humanitats i ciències socials. Mentre que, fins ara, els alumnes havien pogut escollir cursar l’assignatura de matemàtiques a través de la modalitat científica -tot i que el gruix de l’itinerari estigui més enfocat a les lletres que als números-, el nou canvi de model obliga als alumnes que cursin aquest itinerari a realitzar les matemàtiques aplicades a les ciències socials. Per últim, el darrer dels grans canvis és que, a partir del curs vinent, el treball de recerca comptarà a la ponderació de la nota final com una assignatura més, i no el 10% que suposa actualment. Així doncs, els alumnes que l’any vinent arrenquin la seva etapa a batxillerat ja ho faran seguint la nova normativa, que adapta els criteris de Catalunya a la resta de comunitats autònomes.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter