L’incident de recusació presentat pel president del grup d’ERC al Parlament, Josep Maria Jové, contra el president del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), Jesús Maria Barrientos, ja està en marxa. El mateix lletrat de l’Administració de Justícia del TSJC ha comunicat a les parts que s’ha admès a tràmit la petició de Jové, poques setmanes abans de l’inici de la vista oral, per la causa del Primer d’Octubre instruïda pel Jutjat d’Instrucció número 13 de Barcelona.
Jové va presentar la recusació contra Barrientos arran de les seves declaracions manifestament contràries a la llei d’amnistia en un discurs públic d’alt voltatge simbòlic. En concret, en el cerimoniós acte de promesa o jura dels magistrats de nova fornada que exerciran a Catalunya. Unes paraules, en les que Barrientos va definir l’amnistia com un “element de discòrdia” que topava amb la funció de “pacificació” que tenen els organismes judicials. Les paraules van ser recollides per la defensa de Jové. Ara han servit per justificar la petició al president del TSJC i del tribunal que l’ha de jutjar -juntament amb Lluís Salvador -actual president del Port de Barcelona- i de la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, per malversació, prevaricació i desobediència per la seva participació en el Procés.

Tres dies a les parts i a l’espera de la resposta de Barrientos
La diligència tramitada pel lletrat del Tribunal dona tres dies a les parts per tal que es pronunciïn sobre els motius de la recusació. Un cop recollides les opinions seran traslladades al magistrat recusat per tal que exposi les seves raons per mantenir-se o apartar-se del Tribunal. De fet, és la segona recusació a la qual s’enfronta Barrientos.
En la primera, fins i tot, Vox -acusació popular en el cas- s’hi va afegir per temor que la causa quedés intoxicada per les declaracions del president tal i com va passar en el judici als membres independentistes de la mesa del Parlament que presidia Carme Forcadell. La sala penal del Tribunal Suprem va obligar a repetir el judici als quatre encausats per manca d’un judici imparcial.