Més pressió judicial contra el PSOE, en el marc del cas Koldo. El titular del Jutjat Central d’Instrucció número dos de l’Audiència Nacional, Ismael Moreno, ja ha recollit prou indicis i ha acordat elevar una exposició raonada al Tribunal Suprem perquè investigui l’exministre de Transports i actual diputat no adscrit del Congrés José Luis Ábalos. El magistrat, en una extensa interlocutòria de 33 pàgines a la que ha tingut accés El Món, veu “indicis fundats i seriosos” del seu “paper principal” en una organització criminal que suposadament es va lucrar amb la venda de màscares durant la pandèmia.

En l’exposició raonada, el togat atribueix a l’ex número dos del PSOE, una “imputació clara i concreta” a través d’una sèrie d’indicis que evidencien la seva presumpta participació en delictes de pertinença a organització criminal, tràfic d’influències i suborn. A la vista d’aquestes circumstàncies i per la seva condició d’aforat, el magistrat recorda la impossibilitat de continuar la instrucció sense fer diligències d’investigació que afectin de manera directa el diputat, i per això entén que ara la instrucció hauria de continuar a la Sala Segona del Tribunal Suprem que encara presideix Manuel Marchena. De fet, Moreno ha acordat enviar les actuacions ja al Suprem perquè assumeixi la investigació i la continuïtat de la instrucció.

Manuel Marchena, en un acte sobre la intel·ligència artificial Fernando Gómez / Europa Press
Manuel Marchena, en un acte sobre la intel·ligència artificial Fernando Gómez / Europa Press

Organització criminal

En la resolució, el jutge atribueix a Ábalos en concret un delicte de pertinença a organització criminal perquè ocupava un paper principal a l’entramat creat per l’empresari Víctor de Aldama per aconseguir negocis amb les administracions públiques. Pel que fa al delicte de tràfic d’influències, el magistrat conclou que estaria acreditada la intervenció de l’aleshores ministre per a l’adjudicació dels contractes de subministrament de mascaretes a l’empresa de De Aldama Soluciones de Gestió i Suport a l’Empresa, així com per la seva intervenció a la contractació, per part de dues empreses públiques (INECO i TRAGSATEC), amb la dona amb qui llavors mantenia una relació personal.

Finalment, l’instructor atribueix a l’exministre el delicte de suborn perquè li va ser proporcionat l’ús i el gaudi d’un habitatge en localitat de La Alcaidesa, a la província espanyola de Cadis, com a pagament de la seva mediació en l’adjudicació dels contractes de subministrament del material sanitari. Un altre indici que acreditaria el suborn, segons el jutge, és el pagament del lloguer del pis en què va residir la parella d’Ábalos al centre de Madrid, des del març del 2019 fins al setembre del 2021, per un import de 88.101, 43 euros i que va abonar De Aldama a través de persones i societats que estaven sota el seu control.

Comparteix

Icona de pantalla completa