La possible ruptura del pacte entre Junts per Catalunya i el PSOE està més a prop que mai. Després de l’ultimàtum que Carles Puigdemont va posar als socialistes per redreçar el rumb i complir amb els acords que van permetre la investidura de Pedro Sánchez, el president a l’exili i líder de la formació independentista ha assegurat que el seu partit s’ha de preparar pels “costos polítics” de la decisió que prenguin si no hi ha un canvi en les relacions entre ambdues forces.
En un discurs telemàtic al Consell Nacional de Vila-seca recollit per l’ACN i celebrat aquest dissabte, just l’endemà que Junts i el PSOE mantinguessin una reunió a Suïssa, Puigdemont ha admès que “l’experiència no convida a l’optimisme” i ha fet un “balanç decebedor” del pacte. “Hem d’estar preparats per assumir els costos polítics i personals de la decisió que acabem prenent”, ha apuntat el president a l’exili, tot advertint que no seran “ostatges de ningú”. En aquesta línia, però amb un to més moderat, el secretari general de Junts, Jordi Turull, ha demanat “mantenir la posició” i “plantar cara” als socialistes.
La qüestió de confiança no està sobre la taula
Aquestes declaracions es produeixen després que el mateix Puigdemont demanés aquesta setmana a Sánchez que se sotmeti a una qüestió de confiança. La reacció del president espanyol no es va fer esperar i en un comunicat als mitjans de comunicació va voler deixat clar que aquesta no és una opció que estigui en aquests moments sobre la taula. En aquest sentit, fonts de la Moncloa recollides per l’ACN expressaven “calma” davant aquesta petició i subratllaven que és “una prerrogativa del president” i que “no hi ha cap intenció ni necessitat” de procedir en aquest camí.
Les mateixes veus indicaven que l’executiu espanyol “continuarà treballant com ho fa sempre amb els grups parlamentaris per a tirar endavant mesures que beneficiïn el conjunt de la població”. “Hem fet això durant el darrer any i els resultats hi són: som el motor econòmic d’Europa, tenim més persones treballant que mai i s’ha reduït la desigualtat. Aquest és el camí i per aquí continuarem”, concloïen.