La gran majoria de l’espectre polític català ha valorat negativament la decisió del jutge del Tribunal Suprem espanyol, Pablo Llarena, de mantenir la presó incondicional per a Oriol Junqueras, Joaquim Forn, Jordi Sànchez i Jordi Cuixart. Els altres detinguts en la causa oberta contra l’independentisme -Romeva, Mundó, Rull, Turull, Borràs i Bassa- seran posats en llibertat tan bon punt dipositin la fiança de 100.000€ que el magistrat ha imposat a cadascun d’ells. Les reaccions no s’han fet esperar, i tant a la banda independentista com a la unionista s’han sentit veus que lamentaven que Llarena no hagués posat en llibertat amb fiança tots els presos polítics catalans, fins i tot des del Partit dels Socialistes de Catalunya.
El primer secretari del PSC, Miquel Iceta, ha assegurat aquest mateix dilluns que la decisió de Llarena era “una mala notícia”. Des d’una conferència-col·loqui organitzada per ‘La Vanguardia’, Iceta ha recordat que l’empresonament incondicional sempre li ha semblat “desproporcionat” i que el fet que quatre dels encausats continuïn a la presó “no produeix el resultat que molts havien desitjat”. Tot i això, s’ha alegrat que la resta de consellers hagin estat posats en llibertat sota fiança, cosa que ha considerat que “s’hauria d’haver fet extensiu” a tots els presos.
La líder de Ciutadans a Catalunya, Inés Arrimadas, s’ha mostrat d’un parer molt diferent, afirmant que el seu partit és “respectuós” amb les decisions judicials i que, per tant, donen suport a Pablo Llarena, cosa que, ha afirmat, també farien si la decisió presa pel magistrat hagués estat una altra. Arrimadas no ha volgut valorar la influència que aquesta decisió pot tenir a les eleccions del 21-D i s’ha limitat a dir que “si deixem de pensar en què farà Junqueras i pensem en què farem nosaltres, guanyem”. A diferència d’Arrimadas, que ha volgut mantenir una certa distància apel·lant a la separació de poders, el líder del Partit Popular a Catalunya, Xavier García Albiol, ha estat molt més agressiu en la seva valoració, que celebrava la decisió del jutge Llarena perquè, segons ha afirmat a Twitter “demostra que la Constitució espanyola no és un xiclet que s’estira fins permetre la independència” tal com, diu, va dir el vicepresident Junqueras.
El candidat de CatComú-Podem, Xavier Domènech, s’ha aliniat amb les crítiques a la decisió del jutge del Tribunal Suprem. A través del seu compte de Twitter, Domènech ha considerat el manteniment de la presó incondicional un acte “absolutament injust” per part de Llarena que se suma a les decisions anteriors de la jutge de l’Audiència Nacional, Carmen Lamela, que va ser la primera d’ordenar uns empresonaments provisionals que, ha considerat, “no s’haurien d’haver produit mai”.
L’exsecretari general de Podem i exdiputat de CSQP, Albano Dante Fachin, encara s’ha mostrat més dur que el seu antic company de files. També a través de Twitter, Fachin ha deixat molt clara la seva opinió que “si els Jordis no tornen, si mig Govern segueix empresonat, aquest 21-D, per si algú encara ho dubtava, només hi ha dos blocs: democràcia vs autoritarisme”. En referència a les altres forces polítiques, Fachin ha afirmat que “pretendre que no és així és fer costat a la dictadura”. El líder de la nova Som Alternativa ha aprofitat per carregar contra el líder de Podemos, Pablo Iglesias, que diumenge va acusar l’independentisme de “despertar el fantasma del feixisme”. En relació a la situació actual dels líders independentistes perseguits per la justícia, Fachin ha afirmat que “els Jordis han despertat el feixisme i això es veu que es castiga amb presó”.
Pel que fa als partits independentistes, el portaveu de Junts per Catalunya, Eduard Pujol, ha qualificat la decisió del jutge Llarena d’“injustícia flagrant” i ha titllat l’empresonament “d’arbitrari”. Pujol també ha expressat la seva “enorme tristesa” en declaracions a Catalunya Ràdio i, més tard, ha volgut reiterar a través del seu compte de Twitter que Catalunya continua “tenint presos polítics”. En aquest sentit, s’ha prolongat en la seva valoració de la decisió del magistrat, que ha considerat “una pèssima notícia” i “un desastre per a la democràcia” perquè, segons considera Pujol, suposa dictar “condemnes sense judici”. En clau política, el portaveu de JxCAT ha afirmat que els catalans es mereixen “un Estat que no faci ostentació de l’arbitrarietat”. Esquerra Republicana de Catalunya, pel seu cantó, ha reafirmat a través de Twitter la seva protesta contra la “injustícia” de l’estat espanyol mentre, al mateix temps, donava la benvinguda als consellers que seran posats en llibertat tan bon punt dipositin els 100.000€ de fiança imposats pel Tribunal Suprem.
Finalment, la CUP, també a través de Twitter, ha demanat l’alliberament de tots els presos polítics sense cap condició, afirmant que les multes les fiances i el que qualifiquen de “procediment legal injust” podrà fer res contra el poble català. “Cap sistema repressiu pot aturar la dignitat”, han reblat.