El PSC intentarà contrarestar les crítiques de l’oposició i la pressió brutal que rebrà durant el ple monogràfic del Parlament sobre Rodalies amb nous avenços en el traspàs del servei pactat amb ERC. En concret, els socialistes proposaran que la cambra catalana voli el compromís de fixar un calendari sobre el traspàs de les línies R1, R2 sud, R3, R4, i R16. De moment, el Govern només ha activat els tràmits per assumir el control del tram de l’R1 entre Barcelona i Maçanet de la Selva (Selva), tot i que encara no hi ha data per fer efectiu el traspàs perquè ni tan sols s’ha creat l’empresa mixta entre l’Estat i la Generalitat que ha d’assumir el servei i la titularitat de la infraestructura.
La intenció dels socialistes és demostrar a ERC que hi ha voluntat política per accelerar el traspàs i, de pas, mitigar l’impacte de les crítiques pel reguitzell d’incidències que ha afectat Rodalies des de la fi de les obres del túnel de Roda de Berà (Tarragonès). També portaran al ple diverses propostes per millorar els centres d’informació als usuaris —un dels grans talons d’Aquil·les de Renfe— i oferiran reunions trimestrals amb els grups parlamentaris i les entitats municipalistes i trobades semestrals amb les plataformes d’usuaris per compartir informació sobre l’avenç de les obres i del traspàs del servei. Una altra de les propostes que arribarà al Parlament és el compromís d’actualitzar el pla 2020-2030 que prioritza les infraestructures més urgents per resoldre els problemes estructurals que pateix Rodalies després d’anys de desinversió i d’incompliments per part del govern espanyol.

Precisament, aquest dilluns han sortit a la llum unes dades facilitades pel Departament de Territori al grup parlamentari de Junts sobre les incidències greus a la xarxa de Rodalies i Regionals entre el 2021 i l’agost del 2024, un mes abans de l’inici de les obres a Roda de Berà. Segons l’informe de Territori, en aquests tres anys i mig s’han produït 553 incidències greus —és a dir, que afecten més de 10.000 viatgers de Rodalies o més de 1.000 de Regionals—, una mitjana d’una cada 2,5 dies. La meitat de les incidències greus van ser provocades per avaries a la infraestructura o del tren, mentre que la resta són imprevistos, com atropellaments, obstacles a la via, robatoris de cable de coure o falta de maquinista, o limitacions temporals de velocitat.
Junts vol el cap de Paneque pel caos a Rodalies
La portaveu de Junts al Parlament, Mònica Sales, ha avançat que el seu partit portarà al ple monogràfic una proposta de resolució per reclamar la “reprovació i cessament” de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, a qui responsabilitzen del desori a Rodalies. “Només ha demanat paciència i dit als usuaris que rebran un tracte exquisit perquè se’ls informarà de les incidències. És una presa de pèl, no pot continuar ni un dia més”, ha etzibat Sales. Junts per Catalunya espera comptar amb el suport d’ERC i els Comuns per exigir explicacions al Govern i que depurin responsabilitats.
La diputada també ha criticat que el president de la Generalitat, Salvador Illa, comparegui “25 dies després de la fase més aguda d’aquesta crisi” i li ha retret la seva passivitat quan es tracta de collar el PSOE. “Fins ara ha estat callat i amagat”, ha insistit. Sales ha recordat que Junts va intenta que comparegués al ple del Parlament de fa dues setmanes, però que ERC i els Comuns “van evitar que donés la cara”. A banda del cessament de Paneque, Junts també presentarà una proposta de resolució per constatar la “desinversió crònica” a Rodalies i exigirà al Govern “inversions urgents” concretes per a solucionar el “desgavell” del servei.