Sumar, ERC, Junts, Bildu, PNB i BNG han registrat conjuntament aquest divendres un escrit en què sol·liciten a la Mesa del Congrés la tramitació d’urgència de la proposició de llei d’amnistia que va proposar fa quatre dies el PSOE, qui també va sol·licitar que es procedís de manera urgent. Tenint en compte que el procediment d’urgència es pot aplicar quan ho demanen dos grups parlamentaris o bé una cinquena part dels diputats, després de la petició formal d’aquest divendres la llei d’amnistia es tramitarà d’urgència. Ara bé, amb quins obstacles es pot trobar?

La norma superarà el primer tràmit el pròxim dimarts, quan la Mesa del Congrés la qualificarà i donarà llum verda a què se sotmeti a la presa en consideració del ple. L’objectiu és poder-la aprovar a les Corts en qüestió de pocs mesos, però caldrà esperar a veure quin moviment fan els populars, que ja han remodelat el reglament del Senat, on tenen majoria, per dilatar el màxim possible l’aprovació de la llei d’amnistia. Independentment de la jugada del PP a la cambra alta, la llei també s’haurà de debatre a l’hemicicle, lloc on l’amnistia tornarà a topar, probablement, amb l’oposició de Vox, PP i UPN. Després la llei passarà a debatre’s en comissió, on els grups podran presentar esmenes, i finalment es debatrà en ple, on previsiblement la mateixa majoria parlamentària aprovarà la norma perquè pugui passar al Senat en qüestió de setmanes.

Aplaudiments al president del Govern en funcions i candidat a la reelecció, Pedro Sánchez, durant la primera sessió del debat d'investidura / Diego Radamés / Europa Press
Aplaudiments al president del Govern en funcions i candidat a la reelecció, Pedro Sánchez, durant la primera sessió del debat d’investidura / Diego Radamés / Europa Press

El Senat, l’obstacle final de l’amnistia

Tan bon punt la llei d’amnistia superi la cambra baixa tocarà enfrontar-se a la cambra alta. Arran de la reforma del reglament que permet que la Mesa, controlada pel PP, decideixi quines lleis es tramitin com a urgents o no, l’amnistia no es tramitarà d’urgència, previsiblement. El procediment es podrà dilatar mesos en lloc de resoldre la qüestió en 20 dies. Durant aquest temps, podran demanar compareixences en comissió com, per exemple, els representants d’òrgans com el Consell General del Poder Judicial, que s’ha manifestat obertament en contra de la norma. Arribarà un moment, però, que l’acabaran votant, probablement en contra, cosa que obligarà a repetir la votació al Congrés. Així doncs, després d’un seguit de votacions i processos burocràtics, la llei d’amnistia acabaria aprovada.

Més notícies
Notícia: Tots els noms que sonen per al nou govern de Sánchez
Comparteix
El president espanyol anunciarà la conformació del nou executiu al llarg dels pròxims dies
Notícia: El CAC retira definitivament la llicència de TDT de 8TV
Comparteix
El Consell ho ha aprovat per unanimitat en el plenari d'aquest divendres
Notícia: El 60% dels catalans aproven l’amnistia i el 73% aposten pel referèndum
Comparteix
Segons el CEO, la societat catalana és favorable al dret de decidir, però l'independentisme continua perdent força
Notícia: Un grup d’exmilitars reclama a l’exèrcit espanyol que destitueixi Sánchez
Comparteix
En un manifest conjunt reclamen la convocatòria d'unes noves eleccions espanyoles davant la "falta de democràcia"

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter