Cinquanta edicions. Cinquanta anys de la Universitat Catalana d’Estiu, la UCE. Una xifra que és aviat dita però que té una densitat aclaparadora. La UCE, que any rere any se celebra a Prada (El Conflent), s’ha fet gran. Ha arribat a la maduresa reseguint cada segona quinzena d’agost l’elèctrica història social, política i cultural d’arreu dels Països Catalans. La UCE ha escollit eslògan: “I tantmateix la remor, persisteix”. Tota una consigna davant la nova situació política.
Nascuda al 1968 a l’exili del franquisme, potser pocs haurien imaginat que avui dia tornaria a prendre sentit. De fet, el president de l’UCE, Jordi Cassassas ha estat contundent en el seu discurs inaugural. “Ara que el flagell de l’exili ens torna a colpir amb duresa qui ens havia de dir que havíem de recuperar el seu sentit inicial, amb una necessitat més imperativa que no pas el 1968; aleshores era o sí o no contra una dictadura, ara persistim en contra d’un Estat legalment democràtic i un populisme barroer”, ha sentenciat.
Així s’ha inaugurat una edició especial, la cinquantena en consonància amb el moment polític estrany, a voltes incòmode per la majoria d’alumnes de l’UCE. La biosfera és contundent: la Catalunya del post referèndum, amb presos i exiliats polítics; tres anys de govern de Compromís i PSPV al País Valencià i de la coalició d’esquerres de les Illes, i la batussa política i administrativa de la Catalunya Nord reclamant el nom de País Català, després d’haver estat una part clau en la logística del referèndum i en el trasllat dels exiliats.
En tot cas, Prada aquest migdia s’ha vestit de gala per obrir una nova edició, molt acadèmica, però potser políticament feble en el sentit que no hi haurà com altres edicions una passejada general de consellers. Ara bé, ho ha fet amb artilleria de pes amb un acte d’inauguració amb representants polítics d’arreu dels PPCC i sentits homenatges als presos i exiliats.
La benvinguda ha estat a càrrec d’Isabel Busquets (vicepresidenta i consellera d’innovació, recerca i turisme, Govern de les Illes Balears), Miquel Noguer (president de la Diputació de Girona), Francesc X. Grau (secretari d’universitats i recerca de la Generalitat, Joandomènec Ros (president de la Fundació UCE), l’adjunta de la batllia i Casassas.
Casassas ha defensat l’UCE pensant en “l’avenç imparable de la ignorància que afavoreix el populisme, que és el nou feixisme”. Noguer ha demanat no defallir en intentar un referèndum vinculant amb el consorci internacional i ha insistit que “no és cap pecat seure a taula” ni “és cap traïció a la pàtria”. Grau ha mostrat la seva “perplexitat” per la “repressió” contra els qui “creuen que el país té dret a decidir el seu futur”. “El poble català no és tan lliure com es creia que ho era fa un any”, ha afinat Grau que ha titllat “d’escarment” de l’Estat cap als líders polítics independentistes.
Busquets ha clamat contra l’atac “institucional” al català a les Illes i a la seva cultura pròpies. De fet, la consellera balear ha tingut un sentit record pels presos, situació que ha titllat de “vergonyosa” i ha assegurat que la ciutadania de les Illes mostra la seva solidaritat amb la situació del principat.