El ‘sí’ de la militància republicana a l’acord amb el PSC per convertir Salvador Illa en el nou president de la Generalitat canvia la posició de les peces del taulell d’escacs de la política catalana. Davant el nou escenari, Junts per Catalunya reunirà aquest dissabte la seva executiva abans de fer cap valoració sobre el pacte entre republicans i socialistes. Un acord que permet avançar el calendari i forçar una investidura la setmana vinent, cosa que precipita el retorn del president a l’exili i candidat juntaire, Carles Puigdemont, i la seva eventual detenció. De fet, per tal de consensuar els pròxims moviments, l’executiva es reunirà aquest dissabte telemàticament per valorar “la nova situació política que aquesta decisió comportarà per al país i per al procés d’independència”, segons detallen fonts de la formació a l’Agència Catalana de Notícies (ACN).

Per la seva banda, des de la CUP es mostren molt crítics amb l’acord entre republicans i socialistes. La diputada cupaire Laia Estrada assegura que l’aval de les bases suposa “el tancament de l’1-O en clau autonomista i d’encaix amb l’Estat espanyol”. De fet, en un vídeo publicat a les seves xarxes socials, la líder dels cupaires -que es troben enmig d’un procés de renovació interna- creu que l’acord significa que ERC “està assolint les pretensions de CiU prèvies a l’1-O” amb el retorn del PSC al capdavant del Palau de la Generalitat “més de dretes i més espanyolista de la història”.

La cap de llista de la CUP per Barcelona, Laia Estrada / ACN
La cap de llista de la CUP per Barcelona, Laia Estrada / ACN

Allau de crítiques al PSC

Laia Estrada ha endurit el to contra Salvador Illa i, per conseqüència, contra la formació que ha avalat donar-li suport en la investidura. La diputada cupaire ha carregat contra el PSC, tot dient que “es manifestava al costat de la ultradreta” contra el dret a l’autodeterminació [una de les crítiques que ha portat a bona part de la militància republicana a oposar-se a l’acord], que defensa “un model turístic depredador, l’especulació amb l’habitatge, que nega el canvi climàtic i que és indiferent a l’emergència lingüística”. La dirigent cupaire també ha assegurat que farà “d’oposició” a l’hemicicle -una posició que ERC també assegura que adoptarà- “des d’una perspectiva independentista i d’esquerres”. Paraules que també ha fet servir la secretaria general republicana, Marta Rovira, en la roda de premsa posterior a la consulta interna.

Comparteix

Icona de pantalla completa