La missió del comitè del Parlament Europeu que investiga d’ús de Pegasus a la Unió Europea arribar aquest dilluns a Madrid en plena allau de crítiques al president espanyol, Pedro Sánchez, i al seu executiu pel “circ” de la moció de censura de Vox, que coincideix amb el viatge dels eurodiputats. La portaveu de Junts al Congrés, Míriam Nogueras, va acusar diumenge al PSOE de voler “tapar” la visita amb el debat de la moció de censura i ha lamentat que Sánchez i els seus ministres hagin rebutjat reunir-se amb la delegació europea.
Des de la Moncloa defensen que la coincidència del viatge amb la moció de censura és casual i neguen que hi hagi instruccions d’entorpir la investigació. Fonts del govern espanyol insisteixen que l’espionatge amb Pegasus és “una qüestió judicial, no política” que està “en procés d’investigació”.
El president del grup d’Unidas Podemos al Congrés, Jaume Asens, ha demanat al govern espanyol que la moció no serveixi per “tapar la presència de la delegació europea a Madrid”, tot i que els plans de Sánchez mostren clarament que no té cap intenció de donar cap mena de rellevància al viatge del comitè. Els eurodiputats només es reuniran el dimarts amb el secretari d’Estat per a la UE, Pasqual Navarro, un càrrec de segona fila, mentre que Sánchez i els seus ministres han optat per esquivar el comitè.

Junts aprofita la visita del comitè per desgastar ERC
“El govern espanyol hauria de retre comptes amb aquesta delegació, i en comptes d’això ens està muntant un circ amb la ultradreta”, va dir Nogueras. Igual que diumenge, la diputada de Junts ha aprofitat una entrevista a RTVE per criticar ERC i acusar els republicans de fet “d’aliat” del PSOE per “tapar la porqueria de les clavegueres de l’Estat”. Per segon dia consecutiu, Nogueras ha carregat contra ERC perquè, segons ella, no ha fet prou per incloure més entrevistes del comitè del Parlament Europeu amb afectats per Pegasus que no siguin republicans.
“PSOE i PP han vetat que des de la delegació es puguin veure amb víctimes que no siguin d’ERC”, ha dit, “quan hi ha gairebé 70 afectats, tant de Junts, com d’Òmnium, de la CUP, de l’ANC, periodistes, advocats i gent d’arreu de la societat civil”. Els eurodiputats es reuniran dimarts amb tres representants d’ERC, tot i que dos ho fan com a membres del Govern: el president de la Generalitat, Pere Aragonès; la consellera d’Acció Exterior, Meritxell Serret; i l’alcaldable per Barcelona, Ernest Maragall, un dels primers casos d’espionatge que es va destapar.
No obstant això, el comitè del Parlament Europeu sí que es reunirà dilluns amb dos representants de Junts, Albert Batet i Josep Rius, tots afectats per l’espionatge massiu a l’independentisme i que formen part de la comissió d’investigació sobre Pegasus del Parlament. La resta de la delegació de la cambra catalana la formen el seu president i víctima del programari espia, el republicà Josep Maria Jové; la portaveu d’ERC, Marta Vilalta; els diputats de la CUP Montserrat Vinyets i Xavier Pellicer; el diputat del PSC Òscar Aparicio; i el diputat d’En Comú Podem Lucas Ferro.