L’Assemblea NacionaL de Catalunya (ANC) farà aquest dissabte un nou intent per elegir president després que, el dissabte passat, cap dels dos candidats, Lluís Llach i Josep Punga van aconseguir els suports necessaris. Llach es va imposar en les votacions, però els resultats que va obtenir van ser insuficients per arribar a la presidència.
El cantant va aconseguir 42 vots pels 27 de Punga –més una abstenció–, però va fer curt, ja que per sortir elegit necessita dos terços dels vots, 48 dels 72 totals. Després de diverses votacions frustrades, l’ANC va decidir suspendre la reunió. El conclave d’aquest dissabte es farà de nou a porta tancada i l’entitat no es pronunciarà sobre aquest tema fins que finalitzi el ple.

Un càrrec pels dos anys vinents
Llach va ser el candidat més votat en les eleccions dels associats de l’ANC i esperava guanyar també la votació del Secretariat Nacional de l’entitat independentista per ser-ne el president en el nou mandat, de dos anys, però la irrupció de Punga, un dels secretaris nacionals elegits pel bloc jove, va alterar els seus plans.
Les eleccions a la presidència de l’ANC s’emmarquen enmig d’una crisi interna i de divisió entre els socis davant la proposta de la presidenta Dolors Feliu de confeccionar una llista cívica de cara a les eleccions al Parlament. Diverses assemblees territorials i més de 140 membres de l’ANC van signar un manifest de rebuig a la iniciativa, que finalment va decaure després d’una consulta a les bases.
Peça clau de l’independentisme
Tal com ha explicat El Món, un cop l’ANC elegeixi al nou president, obrirà una nova etapa amb la mirada posada en tornar a ser una peça clau en l’engranatge de l’independentisme com quan, per exemple, va organitzar la Via Catalana l’any 2013 o va tenir un paper clau, juntament amb Òmnium Cultural, en la preparació i organització del Primer d’Octubre del 2017.

