Missing 'path' query parameter

La Generalitat i l’Estat reprenen aquest dilluns les comissions bilaterals entre les dues administracions amb el traspàs de Rodalies com a tema estrella. En les pròximes setmanes es reuniran fins a quatre comissions, algunes de les quals fa anys que no es convoquen per la poca predisposició del govern espanyol a fer concessions als governs independentistes. La comissió bilateral d’infraestructures, que fa gairebé tres anys que no es reuneix, té diverses carpetes pendents sobre la taula, com els serveis ferroviaris a Girona, el futur de l’N-II o el desplegament de la fibra òptica a les carreteres de titularitat estatal, però sens dubte el tema estrella serà el traspàs de Rodalies, que avança a pas de tortuga i és una de les claus de volta que marcarà la relació entre ERC i els socialistes durant la legislatura tant a Barcelona com a Madrid.

El plat fort de la trobada serà la concreció dels estatuts de l’empresa mitxa Generalitat-Estat que ha de gestionar les línies de Rodalies que es vagin traspassant en el marc de l’acord entre ERC i el PSOE a canvi de la investidura de Pedro Sánchez el 2023. La reunió estarà presidida per la consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, i pel secretari d’Estat de Transport, José Antonio Santano, que estaran acompanyats per diversos alts càrrecs dels seus departaments i per representants del món local, com el president de la Federació de Municipis de Catalunya, David Bote; o la presidenta de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques, Meritxell Budó. La represa de la comissió bilateral d’infraestructures comença amb polèmica per l’absència del ministre de Transports, Óscar Puente, que l’oposició veu com una falta de respecte del govern espanyol.

El president espanyol, Pedro Sánchez, es reuneix a la Moncloa amb el president de la Generalitat, Salvador Illa / ACN

El traspàs de Rodalies encara està a les beceroles i el Govern té pressa per mostrar avenços malgrat les “complexitats jurídiques i de recursos” que implica, tal com va reconèixer la consellera de Territori, Sílvia Paneque, en una conferència al Cercle d’Infraestructures el passat divendres. El seu departament va anunciar a principis d’any que iniciaria els tràmits amb el Ministeri de Transports per segregar el tram de l’R1 entre La Sagrera i Maçanet-Massanes (Maresme) de la xarxa ferroviària d’interès general com a pas previ al seu traspàs a la Generalitat. La comissió bilateral ha de validar aquest primer traspàs, que tindrà una fase transitòria de gestió conjunta amb Adif que caldrà articular a través d’un conveni. L’objectiu final és que la gestió recaigui en Ifercat, l’empresa catalana d’infraestructures ferroviàries. El traspàs de l’R1 serà un laboratori de proves per als futurs traspassos de més línies, com l’R2 sud i l’R3, que seran les següents que passaran a mans de la Generalitat, tot i que encara no tenen calendari.

Altres carpetes pendents de la comissió

Un altre dels temes que es tractaran a la comissió és el futur de l’N-II. El Govern ja ha sotmès a exposició pública els estudis d’alternatives de traçat per a quatre nous enllaços i la millora i compleció i dos més, distribuïts al llarg d’un tram de 32 quilòmetres de l’autopista C-32. Els treballs tenen un pressupost de 120 milions d’euros i afectaran una desena de municipis del Maresme –d’Alella, el Masnou, Teià, Premià de Dalt, Premià de Mar, Vilassar de Mar, Vilassar de Dalt, Cabrils, Sant Andreu de Llavaneres, Canet de Mar, Sant Cebrià de Vallalta i Sant Pol de Mar– i permetran pacificar l’N-II al seu pas per la comarca. Així mateix, també s’abordarà la petició de la Generalitat al govern espanyol per desplegar la fibra òptica en carreteres de titularitat estatal. Per culminar l’objectiu que la fibra arribi al 100% dels municipis catalans, cal la col·laboració del govern espanyol, ja que el cablejat ha de passar per les carreteres de la seva titularitat, sobretot al Pirineu.  

L’ampliació de l’Aeroport del Prat, fora de la reunió

Una de les carpetes que no estarà a la taula de la comissió bilateral és l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona-El Prat. El Govern del PSC, a diferència de quan governava ERC, considera que l’ampliació és “absolutament necessària”. La comissió tècnica Generalitat-Estat que estudia l’ampliació publicarà els seus resultats “en les pròximes setmanes”, segons Territori. Paneque va explicar divendres que la tasca de la comissió és trobar una fórmula per ampliar l’aeroport “amb tot el respecte a l’entorn”, però va avisar que el “respecte pel medi ambient no pot ser una excusa per a la paràlisi”, ja que “potenciarà la competitivitat” de Catalunya. El Govern va encarregar un informe a experts perquè proposessin la millor manera d’ampliar l’aeroport que havia d’estar enllestit a principis d’any, però no se’n tenen notícies.

Més notícies
Notícia: ERC pressiona Illa per accelerar el traspàs de la seguretat de ports i aeroports
Comparteix
Els republicans acusen el Govern de retardar l'acord per "falta d'ambició i voluntat política”
Notícia: Parlon posposa a la tardor el traspàs als Mossos de la seguretat a ports i aeroports
Comparteix
Parlón aposta per un control de fronteres "compartit" entre la policia catalana i l'espanyola i insisteix que calen més agents
Notícia: Junts revela que Catalunya podrà tancar els CIE amb el traspàs d’immigració
Comparteix
Turull insisteix que la cessió de competències ha de ser "integral"
Notícia: El traspàs per trams de les línies de Rodalies, nou tràngol per als usuaris
Comparteix
Experts alerten que el desplegament del canvi de governança de la xarxa ferroviària catalana pot agreujar els problemes en el dia a dia del servei

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter