El govern espanyol ha rebutjat d’una tacada el finançament singular que reclama ERC per a Catalunya i el traspàs del servei dels trens Avant de mitjana distància a la Generalitat de Catalunya que ha reclamat Junts durant la sessió de control al Congrés d’aquest dimecres amb la mirada posada a les eleccions al Parlament del pròxim 12 de maig. La vicepresidenta primera de l’executiu espanyol, María Jesús Montero, ha reiterat el rebuig de l’executiu de l’executiu espanyol a la proposta dels republicans mentre que el ministre de Transports, Óscar Puente, ha acusat els juntaires de fer “populisme” i “demagògia” i ha atribuït la proposta a la “campanya electoral”.
La diputada d’ERC a Madrid, Teresa Jordà, ha reclamat a l’executiu de Pedro Sánchez un finançament singular per a Catalunya perquè el model vigent és “obsolet, caduc i injust”, que provoca que Catalunya hagi de viure per “sota les seves possibilitats per culpa de l’espoli fiscal que patim”. Tot i que el PSOE ja havia rebutjat anteriorment la proposta presentada pel Govern de Pere Aragonès, la ministra Montero ha dit que “entén” l’aspiració “legítima” de tenir més recursos, però ha deixat clar que ells no acceptaran una solució “al marge de la reforma del sistema de finançament autonòmic”. A més, ha marcat diferències entre la proposta dels republicans i el finançament que té el País Basc perquè aquest últim està reconegut per la Constitució i té un “ancoratge legal”.
Aquesta ha estat la resposta de Montero a la interpel·lació de Jordà, que ha carregat contra el govern espanyol per no respectar “ni el principi d’ordinalitat” i ha remarcat que el 64% dels catalans volen que la Generalitat “recapti i gestioni tots els tributs que es paguen a Catalunya”. “Aquest és l’espoli que vostès anomenen solidaritat”, ha reblat la diputada d’Esquerra, que també ha volgut emfatitzar que Catalunya “sempre” apareix a la cua de les inversions.

Junts reclama el traspàs dels trens de mitja distància
D’altra banda, Junts per Catalunya ha reclamat aquest dimecres el traspàs del servei dels trens Avant de mitjana distància a la Generalitat de Catalunya. Hi ha fet a través del diputat lleidatà Isidre Gavín, que ha defensat que la mesura permetria solucionar les deficiències d’un servei que actualment és “insostenible” i on els seus usuaris pateixen “endarreriments i incidències de forma reiterada”. “És un servei públic, transcorre íntegrament per Catalunya i és traspassable”, ha exposat per demanar actuacions “urgents” i el seu traspàs a la Generalitat perquè actualment ofereix un servei “insostenible i inhumà”.
La proposta no ha estat ben rebuda pel ministre de Transports, Óscar Puente, que ha tancat la porta a aquest traspàs i ha acusat els juntaires de “populisme i demagògia” perquè, segons ell, estan en “campanya electoral”. Així mateix, ha acusat el diputat de la formació de Carles Puigdemont de fer un discurs “incendiari” sense tenir en compte, segons el ministre, els esforços que està fet el govern de Sánchez per millorar aquest servei. En aquest sentit, ha defensat que el govern espanyol està fent una feina “molt seriosa des de fa sis anys per millorar les infraestructures” i ha subratllat que ho està fent amb “lleialtat, diàleg i pensant en el servei a la ciutadania”. Així, ha recordat les actuacions a la Sagrera, Sants o Vila-seca i ha defensat que les han convertit “en les millors estacions que ha tingut mai el poble català”.
Junts defensa un “traspàs molt més senzill”
El diputat ha defensat en declaracions als periodistes fora de l’hemicicle que es tracta d’un “traspàs molt més senzill” perquè si bé és cert que la infraestructura no es pot traspassar perquè és d’ample internacional, l’executiu de Pedro Sánchez podria transferir al Govern els trens Avant, el personal i els recursos necessaris. “Les evasives de Puente són coherents amb el mal servei que dona Renfe”, ha conclòs.