El Partit Popular intentarà derogar la llei espanyola de l’habitatge. Els conservadors culpen la norma, en vigor des de l’any 2023, de l’actual crisi dels lloguers. En concret, al·leguen que ha causat “inseguretat jurídica” per als propietaris, que estarien retirant els seus habitatges del mercat per por a l’ocupació o a impagaments per part dels llogaters. Els d’Alberto Núñez Feijóo centren, de fet, aquest argument a Catalunya: la moció que ha presentat a la cambra legislativa espanyola, segons ha avançat l’agència Europa Press, recull dades del portal Idealista que asseguren que “un de cada tres habitatges que surt del mercat a l’Estat” ho fa al Principat.
La moció per derogar la llei parteix d’una interpel·lació urgent que la formació conservadora ha traslladat a la ministra d’Habitatge, Isabel Rodríguez. En ella, asseguren que el resultat de la llei “ha estat una pressió desorbitada sobre els pisos disponibles, especialment en zones humils, a on les famílies treballadores són expulsades dels centres urbans”. Situen l’epicentre d’aquest greuge a Barcelona, a on, abans de l’entrada en vigor de la nova regulació del mercat, cada habitatge disponible registrava unes 77 sol·licituds de lloguer. Ara, segons la mateixa moció, la xifra s’ha disparat fins a 341 peticions. “La llei està provocant inseguretat jurídica, pujada de preus, reducció de l’oferta i un augment de l’ocupació i l’inquiocupació”, raonen els populars.

Defensa dels propietaris
L’estratègia del PP per al mercat residencial, segons la iniciativa avançada per Europa Press, posa al centre de la solució la defensa dels propietaris. Els conservadors asseguren que hi ha un “fenomen creixent d’ocupació il·legal”. Per justificar aquest diagnòstic, fan mà de les dades de la patronal de les grans empreses espanyoles, la CEOE, que xifra en 100.000 els immobles ocupats a l’Estat. Per via del seu think tank, l’Institut d’Estudis Econòmics, la Confederació sosté que “un 30% dels afectats ni tan sols denuncia per la lentitud dels procediments judicials”. Així, reclama garantir que les persones que ocupin il·legalment un habitatge siguin expulsades en un termini d’entre 24 i 48 hores. Més enllà d’aquesta demanda, el grup parlamentari planteja un paquet de mesures fiscals per facilitar l’accés dels joves al mercat, així com un “projecte residencial estratègic” que redueixi els terminis burocràtics per al sector de la construcció.