Pedro Sánchez està més sol que mai al Congrés dels Diputats. A l’ofensiva política i judicial del PP pel cas Koldo i la pressió permanent de Junts i ERC per negociar cada esmena de cada llei, se li afegeix ara la rebel·lió de Sumar, que ha apujat el to contra la part socialista del govern espanyol perquè consideren que fa una gestió “decebedora” de la crisi d’habitatge que s’escampa per tot l’estat. El PSOE acumula 48 derrotes parlamentàries des de l’inici de la legislatura, una mostra evident de la fragilitat parlamentària de Sánchez i la dificultat de pactar amb fins a set grups —Sumar, Podem, ERC, Junts, PNB, Bildu i BNG— per tirar endavant la seva agenda legislativa.

Aquest dimecres serà recordat a les files del PSOE com un dels pitjors dies de la seva història recent. Els socialistes van perdre vuit votacions al Congrés, el pitjor registre en un sol dia. Els socialistes van veure com el PP aconseguia aprovar cinc punts d’una iniciativa per a suspendre les noves normes del registre de turistes i tres més d’una moció que reclama responsabilitats pel cas Koldo. S’ha de dir que la sonada derrota del PSOE és conseqüència de l’estratègia política del PP, que aprofita el reglament del Congrés per furgar en la debilitat dels socialistes i sotmet les seves iniciatives a una votació punt per punt, amb la qual cosa multiplica les possibilitats de retratar Pedro Sánchez.

La setmana negra del PSOE al Congrés va començar dimarts, quan Sumar va facilitar amb la seva abstenció la presa en consideració d’una llei proposada pel PP que busca obligar el govern a demanar l’autorització del Congrés per enviar armes a l’estranger. També acumula altres fracassos sonats com la reprovació de dos ministres —gràcies als independentistes catalans—, el retard en l’aprovació de la llei d’amnistia, el rebuig als objectius de dèficit o la caiguda d’un decret llei i de dues proposicions de llei auspiciades pels socialistes. 

La ministra d’Habitatge del govern espanyol, Isabel Rodríguez, en una atenció als mitjans / ACN

Tensió amb Sumar per la crisi d’habitatge

La tensió entre el PSOE i Sumar s’ha disparat els últims dies per l’ofensiva de la coalició que lidera Yolanda Díaz per apuntalar el dret a l’habitatge, una de les apostes de l’espai per recuperar embranzida i diferenciar-se dels socialistes, molt més reticents a impulsar canvis dràstics en la gestió d’una crisi que no sembla tenir aturador. El portaveu de Sumar al Congrés, Íñigo Errejón, va titllar de “decebedora” la compareixença de la ministra d’Habitatge, la socialista Isabel Rodríguez, a qui va acusar de portar “zero propostes” i mostrar una falta total “d’empatia” amb la ciutadania.

Sumar ha anunciat que endurirà la seva posició per obligar el govern espanyol a canviar el rumb de les seves polítiques d’habitatge, tot i que de moment descarta parlar de “crisi de govern”. Errejón va reconèixer que hi havia moltes expectatives de cara a la compareixença de Rodríguez, però que va sortir “decebut” per la “poca autocrítica” de la ministra, que no es va voler enfrontar amb les comunitats del PP pel control de preus del lloguer, no va atacar el problema del lloguer de temporada ni s’ha plantejat limitar la compravenda de pisos en les zones tensionades per limitar-la a la compra de primeres residències.

Enfrontament entre Rodríguez i Podem

La compareixença de Rodríguez al Congrés va deixar moments vergonyosos, com l’enfrontament de la ministra d’Habitatge amb Podem. La formació morada ha acusat la ministra de ser una “rendista” perquè té diversos pisos en propietat, un adjectiu que molestat molt Rodríguez, que ha assegurat que les seves propietats “no valen ni la meitat que el xalet de Galapagar”, ha dit en referència a la casa que Pablo Iglesias i Irene Montero van comprar fa un any. Podem ha acusat la ministra de “perdre els papers” i l’exvicepresident del govern espanyol li ha reclamat que es disculpi.

Més notícies
Notícia: Malestar a Junts i ERC amb l’actitud de Moncloa per negociar els pressupostos
Comparteix
Els partits independentistes critiquen la desgana del PSOE per buscar suports a uns comptes que poden marcar el futur de la legislatura
Notícia: Sánchez reitera que desconeixia les activitats d’Ábalos
Comparteix
El president del govern espanyol defensa que va cessar l'exministre per "rellançar l'executiu" després de la pandèmia
Notícia: Sánchez demana perdó pel cas Koldo i defensa la gestió del PSOE
Comparteix
Sánchez demana perdó pel cas Koldo i defensa la gestió del PSOE
Notícia: El president d’Andalusia, del PP, frisa per rebre Illa “amb tots els honors”
Comparteix
Juanma Moreno i el cap de l'executiu català ja es van trobar en els actes de la Hispanidad del 12-O a Madrid

Comparteix

Icona de pantalla completa