Cop sobre la taula contra les entitats franquistes a l’Estat. El Congrés dels Diputats ha donat el seu aval aquest dijous a la nova Llei que permetrà dissoldre les associacions que facin apologia del franquisme, exaltin el cop d’estat o humiliïn les víctimes de la dictadura. La norma -que ja està llesta per ser publicada al BOE i entrar en vigor- ha aconseguit la llum verda definitiva gràcies al suport de la mateixa majoria que va permetre la investidura de Pedro Sánchez. Així doncs, el PSOE, Sumar, ERC, Junts i Podem, entre altres formacions nacionalistes i d’esquerres, hagin rebutjat les esmenes a la proposta de legislació que va plantejar el Senat, on el PP té majoria absoluta.

En concret, la votació a la cambra espanyol ha rebutjat les esmenes amb 170 vots a favor (PP i Vox), 176 en contra i cap abstenció. Cal recordar que aquesta nova Llei planteja dur a terme un seguit de mesures entre les quals s’estableix com a causa legal de dissolució de les associacions la realització d’actuacions públiques que suposin apologia del franquisme, que exalcin el cop d’estat i la dictadura o enalteixin els seus dirigents, amb menyspreu i humiliació de la dignitat de les víctimes, o incitin directament o indirectament a l’odi o la violència contra aquestes.

Precisament, donat el contingut de la proposta, durant la tramitació parlamentària a la cambra alta es van aprovar un conjunt d’esmenes que modificaven el títol mateix de la Llei Orgànica, per “modificació de l’article 515 de la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal”. A través d’aquestes esmenes, es proposava considerar il·legals aquelles associacions “situades a l’òrbita de grups terroristes o que actuen com a hereus polítics d’aquests, com és el cas assenyalat de la banda terrorista ETA”.

Una majoria capaç de guanyar “votacions imprescindibles”

Després de la llum verda definitiva a la legislació el ministre de Presidència, Félix Bolaños, ha celebrat l’entesa entre les diferents formacions per tirar la proposta endavant i ha assegurat que el govern espanyol es manté capaç de “guanyar les votacions imprescindibles per continuar avançant”. “La majoria parlamentària que va fer president Pedro Sánchez continua funcionant […] Per cert, avui el PP s’ha abstingut en el rebuig del parlament espanyol a la supressió de la marxa LGTBI a Hongria. S’hi han abstingut. Per tant, estem davant d’una decisió del PP que és contrària als drets de les persones LGTBI. Ens hem de fixar en els detalls” ha apuntat Bolaños.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter