Missing 'path' query parameter

El president d’Adif, Luis Pedro Marco, ha reconegut aquest dijous el problema estructural que té el servei de Rodalies a Catalunya i s’ha compromès a buscar solucions per resoldre les constants afectacions a la xarxa ferroviària. “Demanes disculpes, sempre”, ha dit en una roda de premsa a Barcelona. “Som conscients i reconeixem que hi ha molt marge de millora en aquesta xarxa ferroviària”. Marco ha viatjat a la capital catalana per presentar l’oficina tècnica que s’encarregarà de coordinar les obres de Rodalies a partir de l’octubre. “Demanem disculpes i també paciència”, ha insistit el president d’Adif. “Les obres ferroviàries són complexes, no són ràpides, i a vegades no tenen un impacte directe sobre els temps de viatge, però sí sobre altres factors com la viabilitat i la capacitat de les línies, que són menys perceptibles per a l’usuari”.

Marco ha explicat que fan reunions setmanals amb representants de la Generalitat per “abordar, revisar els avenços, les obres i també analitzar les incidències que pateixen els usuaris”. El president d’Adif ha assegurat que l’any passat van invertir 607 milions d’euros a Catalunya, una xifra “rècord” en el marc el Pla Rodalies. “No obstant això, no podem fer miracles. Estem patint, sobretot els usuaris, els efectes de la desinversió d’èpoques passades”, ha dit sense mencionar que Pedro Sánchez i el PSOE governen Espanya des de fa més de set anys. Marco també ha reconegut que la línia R2 és un “punt dèbil” de la xarxa ferroviària catalana i que cal “polir petits elements”, però que en línies generals està “a punt sempre que ens respecten les incidències meteorològiques i delictives”.

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, conversa amb el president d’Adif, Luis Pedro Marco, i el cap de l’oficina tècnica, Luis Ubalde / ACN

L’enginyer Luis Ubalde dirigirà l’Oficina Tècnica

L’enginyer i responsable de les obres de la nova estació de La Sagrera, Luis Ubalde, també serà el cap de l’oficina tècnica del Pla de Rodalies. L’oficina començarà a funcionar l’1 d’octubre i farà el seguiment de les obres; assumirà funcions d’interlocució entre la Generalitat, Adif i Renfe; coordinarà els treballs a la xarxa; i identificarà riscos potencials derivats de les obres per “anticipar-se” a possibles incidències. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha destacat el “bagatge” d’Ubalde, que liderarà un equip de deu professionals entre els quals hi ha tres directors d’obra de diferents especialitats; un responsable de la gestió d’obres posades en servei i els seus riscos i anàlisi documental; un encarregat de la topografia i la delineació; un altre de la seguretat ferroviària; dels serveis afectats i dues persones d’administració.

El president d’Adif ha detallat que l’oficina dependrà del gestor d’infraestructures ferroviàries, que serà qui n’assumirà el cost i allargarà la seva activitat “tant com faci falta”. El comissionat per al Traspàs de Rodalies, Pere Macias, ha celebrat el fitxatge d’Ubalde i ha explicat que actualment hi ha 189 actuacions en marxa a la xarxa ferroviària catalana, moltes de les quals tenen una incidència directa en el servei de Rodalies, com la renovació de la catenària entre Figueres i Portbou; el soterrament de Montcada i Reixac; la remodelació de Montcada Bifurcació; el desdoblament de l’R3 entre Parets del Vallès i La Garriga; les obres de reparació del túnel del Garraf o les obres a Castelldefels. Les grans obres com la nova estació de la Sagrera o la remodelació de l’estació de Sants queden fora de l’abast de l’oficina tècnica, així com els treballs ordinaris del dia a dia.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter