El Partit Popular ha tornat a ometre les seves responsabilitats, com a partit de govern, i ha dirigit les culpes de la falta d’accessibilitat al transport públic a les comunitats autònomes. En aquest cas ha estat a la Comissió per a les Polítiques Integrals de la Discapacitat del Congrés, presidida pel català Carles Campuzano, on Compromís ha demanat garantir l’accessibilitat de tothom al transport públic en igualtat d’oportunitats, instant a la cambra baixa a revisar el reial decret aprovat fa onze anys, i sobre el qual no s’hi ha fet cap actuació en tot aquest temps. Compromís reclamava millorar l’accessibilitat en trens i estacions de la xarxa ferroviaria de Renfe i ADIF, i el portaveu del PP a la comissió Alfonso Cendón ha etzibat que “la competència d’això rau en les comunitats autònomes i els municipis”. Cendón ha utilitzat aquest argument per treure’s de sobre la responsabilitat del no compliment d’un pla per garantir l’accessibilitat que ja hauria d’estar al 90% de compliment, però ha patinat en la seva argumentació. I és que la conservació i millora de les estacions de tren a Espanya és competència de l’empresa pública ADIF, del ministeri de Foment i la dels trens de l’operadora Compromís, integrat dins el grup mixt, pretén amb aquesta proposta no de llei comprovar com han avançat les millores en el camp de l’accessibilitat i prendre les mesures oportunes per a garantir-la a tots els ciutadans, onze anys després de l’aprovació d’un reial decret que mai s’ha revisat.

Des de Compromís lamenten que a dia d’avui, per a molts ciutadans amb diversitat funcional “és una odissea entrar o sortir sense escales per estacions de tren com la de la Plaça del Sol de Madrid” alertant que “si això passa al bell mig de la capital d’Espanya, imaginin amb què es troben ciutadans de pobles més petits”. Des de la coalició valenciana demanen “dotació pressupostària” per solucionar tots els problemes que fan referència a la mobilitat i l’accessibilitat abans el 2020, i demanen que “es compleixin els compromisos”, recordant però “que el Congrés dels Diputats, és el primer qui incompleix la normativa, ja que el propi hemicicle no està adaptat per persones amb diversitat funcional“. El diputat del PP els hi ha recriminat també que no hagin donat suport als pressupostos generals de l’estat ni hi hagin inclòs cap esmena en la partida destinada a Foment per a la millora de l’accessibilitat.
 

Avui en dia, moltes estacions de rodalies no garanteixen l’accés a l’andana de persones amb mobilitat reduïda. A això cal sumar-hi l distància que hi ha entre l’andana i el tren, que si és d’una sèrie antiga de Renfe pot ser de quasi més de mig metre, dificultant l’accés a un usuari sense problemes de mobilitat i impedint-lo, sense necessitat d’ajuda, a una persona d’edat avançada o que vagi amb crosses. Per altra banda, per accedir als trens d’Alta Velocitat, una persona que vagi amb cadira de rodes ha de demanar prèviament l’assistència a les estacions d’origen i destí, on necessita de l’ajuda de dues persones que li faciliten l’accés al tren amb un elevador. Per Podemos “això no garanteix l’accés al tren amb llibertat, ja que aquesta persona ha d’estar pendent de dues persones més per pujar i baixar del tren”. Des del PSOE reconeixen que “les coses no s’estan fent bé”. Des del PP, al front del govern espanyol, admeten que “hi ha moltes barreres físiques i socials per les persones amb discapacitat”.

Garantir l’accessibilitat a tots els mitjans de transport i edificis públics és una lluita constant del moviment associatiu que vetlla pels drets de les persones amb discapacitat. En els propers mesos, segons la llei, tots els autobusos urbans, trens i tramvies haurien de ser completament accessibles, una norma que amb el grau de compliment actual, difícilment es podrà complir a temps.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa