Resulta ben galdós constatar la facilitat amb què determinada esquerra assumeix l’autodeterminació de gènere, i alhora es mostra reactiva davant l’autodeterminació nacional, especialment si parlem de Catalunya. De fet, aquesta setmana, bona part dels mitjans, molt especialment els de la corporació catalana, s’han fet ressò, amb escreix, de la festa de l’orgull LGTBI+. Bé, fer-se ressò és un eufemisme que, especialment pel que fa a TV3, s’acostaria a la propaganda. De la mateixa manera, bona part de l’esquerra, acompanyada pel concert de diverses entitats socials, públiques i patrocinis diversos, han tractat de projectar una certa normalització del que, en un inici era una festa pel respecte a les opcions sexuals particulars, posteriorment reconvertides en elogis a la diversitat sexual, i que cada vegada més es presenta com a dissidències extravertides amb un punt de teatralitat.

No té res d’estranyar. Barcelona és una ciutat globalitzada, reconeguda per l’àmplia tolerància i respecte a la privacitat i un reconegut cosmopolitisme, i bona part de les formacions polítiques i moviments socials del país han anat assumint les teories queer de Judith Butler (recentment Premi Internacional Catalunya) amb el mateix fervor que molts boomers actuals havien abraçat la fe del Llibre Vermell de Mao Zedong durant els anys posteriors a la primavera de 1968. 

Res a dir sobre la necessitat de reconeixement respecte a qui havia estat objecte de persecució o escarni per no seguir capteniments personals convencionals, i del fet que pugui expressar-se lliurament. Fins i tot, és més que justificat una política de reparació envers aquelles persones que van ser durament reprimides per no seguir les normes. Tanmateix, aquest seguiment, fil per randa, de la tendència woke provinent del progressisme nord-americà, que fa determinada esquerra del país, no fa presagiar res de bo. I de fet, la frase que inaugurava aquest article resulta molt significativa. L’autodeterminació de gènere, que recull el projecte de llei presentat aquests dies pel consell de ministres, és sovint reivindicada com a quelcom revolucionari, tanmateix, en el terreny de la realitat, resulta completament innòcua, fins i tot, conservadora. Determinar-se home, dona, o qualsevol categoria d’una llarga taxonomia pacientment elaborada per acadèmics activistes procedents de les universitats nord-americanes, no comporta cap trencament respecte a cap element opressiu. Probablement, algun activista dirà: mentida! L’autodeterminació de gènere acabarà amb el patriarcat heteronormatiu! (cosa que sona més aviat a una expressió comodí cada vegada que costa trobar arguments sòlids). Tanmateix, no qüestiona ni l’ordre social (fonamentat en l’opressió d’una classe social per una altra), ni l’ordre polític (l’asimetria de drets civils i socials), ni l’econòmic (que permet l’explotació i les desigualtats sistèmiques) ni sobretot, l’ordre nacional (l’opressió d’una nació per una altra). Fins i tot, tampoc no qüestiona el veritable patriarcat (la discriminació secular de les dones en pràcticament tots els àmbits) sinó que afegeix complexitat i tensions en els espais que ocupen, i fins i tot practica una mena d’intrusisme sexual que, tal com es queixen les feministes de tota la vida, contribueix a invisibilitzar-les. Sense anar més lluny les polèmiques sobre alguns trans que participen en esports femenins aprofiten els avantatges físics derivats de la circumstància de disposar d’una composició cromosòmica determinada, fan pensar que les coses no són tan ideals ni boniques com es reflecteixen el alguns reportatges de TV3.

Aquestes qüestions derivades del gènere, que han envaït les converses familiars i informals en els darrers anys, especialment entre els més joves, podrien semblar molt trencadores. Tanmateix, qui això escriu, i a risc de ser objecte de cancel·lació (la manera contemporània de practicar el maccarthisme contra qui fuig de l’unanimisme de la causa), hi aprecia, sobretot, altres factors derivats de la involució social, econòmica i política dels darrers anys.

El neoliberalisme fa temps que ha deixat de ser una teoria econòmica procedent dels pensadors neoclàssics partidaris de desregular els mercats, privatitzar els serveis públics i vetar la intervenció de l’estat en l’economia (tret que sigui per rescatar les grans fortunes amb diners públics). Ja fa un parell de dècades que aquesta ideologia ha estat interioritzada per la psicologia col·lectiva i es pot considerar un sistema de creences, una espiritualitat new age, un nou sistema de valors, una cosmovisió, una forma de vida. Com ens recorden els pensadors Christian Laval i Pierre Dardot, el nou home (o dona, o altres) neoliberal assumeix que forma part d’un mercat extremadament competitiu en un entorn despietat en què cal destacar per assolir l’èxit, o com a mínim, no fracassar més del compte. Un món on no existeix la salvació col·lectiva, només la individual. Això implica aquesta tendència segons la qual cada individu esdevé un empresari de si mateix. Cadascú es ven, en base a l’originalitat, a còpia de crear una marca pròpia, de singularitzar-se, de diferenciar-se de la massa. Potser és el que veiem, per exemple, en Tinder o altres aplicacions a la recerca de sexe, afecte o estatus: una dura competència per atreure els altres en una societat terriblement individualista i despietadament competitiva. O en la necessitat d’exhibir vida pública i privada en les xarxes socials, a la recerca d’atenció i prestigi. O en la moda dels tatuatges, que podria considerar-se, més enllà dels elements tribalistes ancestrals, una manera de crear un branding propi, un intent de presentar-se com a genuí, autèntic, de projectar una imatge diferenciadora. Això explicaria com l’emoció, els sentiments, fins i tot certa sensibleria afectada i compartida per instagram, impera en unes relacions interpersonals, d’altra banda, cada vegada més complexes, en un context en què paral·lelament es dissolen llaços familiars i de solidaritat.

En bona mesura, la llarga taxonomia de gèneres, subgèneres, estats anímics, exhibicionisme públic sobre condicions sexuals fluïdes també respon a aquesta lògica d’individualisme i singularització extrema. Com si el raonable desig de sortir del ramat –especialment entre els més joves– fes caure en una mena de laberint confús en què la construcció de la identitat individual, probablement un dels reptes més difícils que ha d’assumir una persona al llarg de la seva vida, acabés colgada sota l’excés, sota la necessitat de diferenciació, a risc d’entrar en un estat de confusió i desconcert total. En qualsevol cas, les identitats no convencionals, els capteniments sexuals de les persones allunyades de la tradició, han estat històricament minoritàries (i també reprimides), i malgrat que el que pensin  els partidaris del postmodernisme, no han constituït cap amenaça real per a l’ordre. 

L’esquerra (o progressisme nord-americà) s’està estavellant en abraçar aquestes qüestions pròpies de la moral individual com si fossin una gran causa col·lectiva. Es pot entendre, per descomptat, que cal activar tots els mecanismes per defensar els col·lectius de les dissidències sexuals d’un problema seriós de rebuig, discriminació i fins i tot violència per part de grups i grupuscles, molts dels quals vinculats al feixisme més abjecte. Tanmateix, apostar tots els ous al mateix cistell de la controvertida qüestió del gènere i els seus derivats està empenyent bona part de l’esquerra vers la irrellevància. Només cal veure què passa als Estats Units, quan aquestes qüestions han arribat a un punt que recorda la inquisició (s’està assetjant a aquells professors que es neguen a fer servir determinats pronoms per referir-se a persones que no estan d’acord amb el seu gènere biològic o legal). Mentre el progressisme nord-americà està lliurant batalles cultural estèrils, està perdent la guerra ideològica (i el seu prestigi) al seu país. La reculada en matèria de drets com la sentència del Suprem que anul·la la protecció federal al dret a l’avortament, només és un primer cas d’una dinàmica regressiva cada vegada més evident. De fet, fins i tot, aquestes denominacions diverses que s’han generat des dels estudis de gènere, algunes d’una gran complexitat, fluïdes i que sovint responen a criteris subjectius, no deixen de simbolitzar la completa atomització d’unes esquerres, cada vegada més guetitzades, aïllades i socialment i ideològica, irrellevants. En certa mesura, les esquerres, que m’agradaria definir com els espais que haurien de servir per fer possible el triangle republicà de “llibertat, igualtat i fraternitat” (aspiracions que només poden ser col·lectives) s’han transvestit en alguna cosa diferent, assumint l’individualisme propi del sistema capitalista, que, en base a les desigualtats creixents, impedeixen la llibertat i impossibiliten tota solidaritat (tret que aquesta sigui a la carta i exhibida per instagram, amb un esperit exhibicionista o “postureigista”).

Això vol dir que aquesta deriva d’una esquerra que sí admet l’autodeterminació de gènere esdevé innòcua, perquè no qüestiona els fonaments sobre el qual se sustenta un ordre injust. Fins i tot, les pròpies instàncies de poder (econòmic, polític, cultural…) s’afegeixen a la festa incorporant els símbols (com la coneguda bandera LGTBI) a ajuntaments, planes web, o hi participen de manera entusiasta. Això contrasta amb el diferent comportament respecte l’autodeterminació nacional, un dret internacionalment reconegut, i especialment pel que fa a la minoria nacional catalana reprimida, assetjada, espiada i difamada, pels mateixos partits, moviments i espais a qui els agrada ser-se selfis el dia del Proud Parade. En el fons, aquesta mena de moviments, i tots aquells que atomitzin la societat, són inofensius, això explicaria la complicitat institucional o empresarial. Potser perquè en el fons, bona part de l’esquerra ja no pensa en termes de classe, ni de nació, potser perquè sembla que ja no pensa en el concepte d’opressió.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Bona anàlisi a juliol 01, 2022 | 19:48
    Bona anàlisi juliol 01, 2022 | 19:48
    Ben cert. El poder promou els temes de gènere i el transformisme perquè li va molt bé que la gent centri la seva "revolució" particular en disfressar-se del que es vulgui sentir en cada moment i dirigeixi la identitat a una cosa tan inocua com descarregar en un wc "inclusiu" o en postureigs ideològics com emprar el femení genèric. Tanmateix les noves generacions són cada cop més reaccionàries, censores, adoctrinables. Cada cop més properes a allò que creuen estigmatitzar. No és gens casual que aquest estat de pensament creixi en paral·lel a l'auge d'extremes dretes. Són les dues cares d'una mateixa moneda.
  2. Icona del comentari de: Gerard de Sarrià a juliol 01, 2022 | 21:55
    Gerard de Sarrià juliol 01, 2022 | 21:55
    Extraordinaria article. Valent i molt rigorós i documentat per parlar d'un tema que la Inquisició local bloqueja sovint sino segueixens la corda tonta. La millor informació que he pogut llegir avui. Felicitats
  3. Icona del comentari de: Gerard a juliol 01, 2022 | 22:09
    Gerard juliol 01, 2022 | 22:09
    Recordeu aquell mantra que insistia a dir que el PCE i el PSUC, durant la dictadura i l'anomenada Transició, en realitat no eren "comunistes"? Doncs resulta que dirigents, militants, afiliats i votants s'ho van creure... Com diuen els castellans: "dr aquellos polvos, estos lodos"... No sé si m'explico...
  4. Icona del comentari de: Narcís ( l' autor ha estat força clar ! ) a juliol 01, 2022 | 23:13
    Narcís ( l' autor ha estat força clar ! ) juliol 01, 2022 | 23:13
    Que es facin veure . . que donin la llauna . . que insisteixin . . què siguin una murga . . què s'hi apuntin a una tabarra constant . . puc veure-ho bé ( malgrat em sigui d'allò més paparra, irritable fora mida ), tot sigui per normalitzar aquestes persones així sa llibertat i conseqüents lleis, lleis que facin viure a tothom a mateixa societat, tot plegat, sense bandejaments ni discriminacions i mateix respecte o absència de respecte ! PD : però quan sembla voler fer veure ser punta d' espasa de no sé quina esquerra o progressisme deixant de banda les necessitats/ urgències laborals i econòmiques i de salut de tant proïsme . . ja n' és fora de lloc ( millor seria agafessin un pic i una pala .. fos només per madurar, fos només per saber el que costa guanyar un euro ! ) !
    • Icona del comentari de: Una a juliol 03, 2022 | 13:04
      Una juliol 03, 2022 | 13:04
      No és llauna, és lata. No tradueixis de l'espanyol. Una cosa pesada és una lata, una cosa llarga, deriva del llatí. Una llauna ho és de sardines
      • Icona del comentari de: Narcís ( ca com pla , agraït per procurar el bé, l' existència, de nostra llengua/ idioma/ llenguatge ! ) a juliol 03, 2022 | 18:38
        Narcís ( ca com pla , agraït per procurar el bé, l' existència, de nostra llengua/ idioma/ llenguatge ! ) juliol 03, 2022 | 18:38
        Una : excusa' m .. pel que fa a mi i a mos pares . . n' és " llauna " i de sempre ( què dius de ' lata ' ? ) ! PD : si de cas, serà a l' inrevés, llengua castellana la hi copià !
  5. Icona del comentari de: fat boy a juliol 02, 2022 | 00:30
    fat boy juliol 02, 2022 | 00:30
    Quan Alicia li pregunta a Humpty Dumpty la resposta que obte es "Quan faig servir una paraula... significa nomes el que jo vull que signifiqui, ni mes ni menys". Exemple, l'altre dia sortia una activista negra explicant que l'ablacio del clitoris era un acte masclista (fins aqui, be) i... racista!. Si el que buscava era una paraula sonora tant per tant podia haver dit que era obra del Diable o una abominacio biblica, pero, per l'amor de Deu, com pot ser racista si els que ho practiquen son els seus paisans?. Aquesta es la sensacio que tinc quan sento aquests esquerranosos d'opereta. Finalment, recomanar-los que escoltin l'opinio de la dirigent de la CNT, aquesta si una revolucionaria de veritat que va fer la primera llei de divorci i d'avortament, Frederica Montseny sobre el feminisme. Es quedaran de pasta de moniato.
  6. Icona del comentari de: Hetero. a juliol 02, 2022 | 07:53
    Hetero. juliol 02, 2022 | 07:53
    Doncs jo no ho veig tan clar. Potser és perqué no em puc fer a la idea de que a un home li pugui agradar un altre home i una dona li agradi una altra dona, peró el què tinc ben clar és que els mateixos del moviment LGTBI es contradiuen: si son, com diuen, "Completament normals", a que venen les seves exhibicions públiques, com les indignes i repulsives desfilades?. Que potser els heterosexuals en fem ostentació de la nostra condicio?. No, és clar, perqué si som normals. I els amb el seu capteniment, demostren que no ho son, malgrat les seves afirmacions. Potser hi càpiga la sortida de l'humor, com l'afirmació d'un meu amic: "Es que als gays no els entenc; no m'entra al cap que a un home li pugui agradar un altre home. En canvi a les lesbianes si que les entenc; entenc que els agradin les dones perquè a mi també m'agraden".
    • Icona del comentari de: No és això a juliol 02, 2022 | 09:41
      No és això juliol 02, 2022 | 09:41
      Que sigui normal no és el mateix que estigui normalitzat. El tema no és de gais i lesbianes que la majoria tenim normalitzat. Hi ha molts més col·lectius i situacions de gènere, algunes canviants i combinables, o "líquides" com en diuen a partir de la sociologia. El tema és la necessitat de protagonisme i com alguns col·lectius no volen la normalització perquè busquen i necessiten sobresortir. De fet en alguns casos el sobresortir individual és el veritable motiu de la condició que exhibeixen. I aquest sobresortir inocu que, en un moment d'identitats flàccides obsessiona, és promogut i aprofitat pel poder per, tot fent-se els progressistes, mantenir polítiques reaccionàries injustes. Resumint, promouen que et concentris en el dit perquè així no veus la lluna.
      • Icona del comentari de: fat boy a juliol 02, 2022 | 15:47
        fat boy juliol 02, 2022 | 15:47
        Has vist el personatge gai de Little Britain (el mateix actor es homosexual) que viu en un poble de Gal.les i on vol ser l'unic gai del poble i que el discriminin quan ningu li fot ni puto cas de si es homosexual o no?.
  7. Icona del comentari de: Gironí. a juliol 02, 2022 | 10:05
    Gironí. juliol 02, 2022 | 10:05
    Fa un parell d' anys que tinc noves veines, una parella de lesbianes. I haig de dir que son unes veines excel·lents.
    • Icona del comentari de: On és la notícia? a juliol 02, 2022 | 12:53
      On és la notícia? juliol 02, 2022 | 12:53
      És que una cosa no té res a veure amb l'altra. No hi cap lligam lògic i el sol fet de pressuposar que n'hi pugui haver resulta simptomàtic. És com dir que són bones persones malgrat la seva condició sexual.
  8. Icona del comentari de: 1234 a juliol 02, 2022 | 10:22
    1234 juliol 02, 2022 | 10:22
    Com sempre, Sr. Díez, un article ben argumentat, valent i necessari.
  9. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juliol 02, 2022 | 10:59
    Doctor Strangelove juliol 02, 2022 | 10:59
    Quines cabòries, per no dir poti-poti! Com han dit per aquí, en tot això hi ha molt d'exhibicionisme i gens de reflexió, i és clar els comunistots i progres ja els hi va bé tenir gent que no es dediqui a pensar i als que ho fem, dir-nos que no ens cal fer-ho. Clar que per pensar en repressió i coses similars, millor dedicar-se al parxis. En fi, que si no ens treiem de sobre tota aquesta colla de progres el que passarà és que hi haurà un reacció que cada vegada es veu més a tota Europa. I si aquests arriben a manar ja veure que magres les passarem tots! Doc.
  10. Icona del comentari de: ramon a juliol 03, 2022 | 01:04
    ramon juliol 03, 2022 | 01:04
    Un article boníssim. Com a gai no puc entendre que un a un home li pugui agradar una dona(HETERO encara estem en aquest nivell,va home que estem al segle 21)
    • Icona del comentari de: N'hi ha per tots els gustos a juliol 03, 2022 | 11:20
      N'hi ha per tots els gustos juliol 03, 2022 | 11:20
      Jo ni tant sols no puc entendre que a una persona li agradi una altra persona. Amb lo macos i polits que són els gats.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa