Missing 'path' query parameter

Dimecres passat, pocs dies després de la caiguda del llamp prodigiós que va provocar una avaria a la línia R2 Sud de conseqüències encara indeterminades, un incendi elèctric va deixar fora de servei un comboi a l’estació de Manlleu. Les imatges que un usuari va escampar per les xarxes permeten veure l’esclafit i com els pocs viatgers que hi havia al vagó afectat en fugien espantats. Un altre usuari, però no de Renfe, sinó de Twitter, aquest valencià, va acompanyar les imatges amb una sentència carregada d’ironia autòctona: “Els catalans mos volen furtar les mascletaes”.

La suma -multiplicació- d’avaries en el servei de Rodalies de Catalunya ha desbocat de nou els comentaris i les especulacions sobre les causes de la plaga que no s’atura. Si Renfe o Adif tingueren com els restaurants uns fulls palpables de reclamacions, no hi hauria prou boscs a la Península per a fabricar-ne el paper. Els usuaris del servei de Rodalies de Renfe a Catalunya -que cogestionen l’Estat i la Generalitat- pateixen de fa dècades un viacrucis que els ha fet passar a la categoria de transits. Penitents escarnits que no escarmenten mai. Poca alternativa tenen, a més, quan alcaldesses com Ada Colau encara els compliquen més la vida convertint Barcelona en un parany per a vehicles de quatre rodes.

Arran de la nova polseguera, un expert dels de debò, Jordi Julià, aclaria desapassionadament aquesta setmana al programa televisiu El Pentàgon la situació. Segons Julià, l’Estat no va invertir durant dècades ni un duro en el sistema de Rodalies, perquè, amb gran goig i alegria, va dedicar totes les partides ferroviàries pròpies previstes i tots els ajuts europeus a fomentar la xarxa radial de Gran Velocitat. Molt bé. Això ja ho sabíem. Com també sabem que els compromisos paral·lels i reiterats de José María Aznar, Jose Luis Rodríguez Zapatero i Mariano Rajoy d’inversions milionàries en Rodalies a Catalunya mai es van concretar.

El que no se sap tant, però, és que ara Pedro Sánchez sí que sembla que compleix. Aquesta vegada hi ha un pla d’inversions a Catalunya que contempla 3.000 milions d’inversió entre el 2022 i el 2025, dels quals 1.000 ja s’han fet efectius. Així ho proclama, ben pagat, el delegat de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, ben conegut pel rodal després d’una llarguíssima trajectòria política convergent que va encetar com a regidor de l’ajuntament d’Olot i va acabar com a diputat al Congrés.

Diu Macias que aquests 3.000 milions permetran desactivar el problema, una afirmació que no comparteix Jordi Julià, segons el qual caldrien quinze anys d’inversions continuades i tres vegades més pressupost per a recuperar tots els llençols perduts en una bugada tan allargada. L’Estat va deixar d’invertir en Rodalies des del 1996. Per tant, aquesta nova empenta arriba amb tres dècades de retard. Les obres ni es poden improvisar ni es poden accelerar sense afectar greument el servei més encara -més esclafits encara-, perquè s’han de fer mentre els trens compleixen recorreguts i horaris. Caldria mantenir el mateix ritme d’inversions que hi ha ara durant deu o quinze anys per revertir del tot l’empastrada.

Oh, paradoxes cruels de la vida! És precisament la nova actitud del govern de l’Estat la que amarga més la trista existència dels usuaris del mal anomenat servei de Rodalies a Catalunya. Perquè la inversió es tradueix en obres i les obres es tradueixen alhora en més precarietat. Mentre n’hi haja, les probabilitats d’avaries i incidents encara es disparen més. Si l’actual govern de l’Estat haguera mantingut la desídia de tots els seus antecessors, la xarxa de Rodalies de Catalunya s’hauria cucat i hauria mort podrida. Com que sembla que pretenen salvar-la, l’intent comporta molèsties puntuals i allargades tant com dure. Això no ho ha dit ningú com cal als usuaris, que desconeixen que el seu patiment durant els pròxims quinze anys -si es prolonguen les aportacions de l’Estat- tindrà una justa recompensa que veuran els seus fills o els seus nets.

El sistema de Rodalies de Catalunya, a més d’una congestió, és una cogestió. Des d’una perspectiva pragmàtica, absurdament raonable, quan el vent de ponent bufa més o menys a favor, com és el cas, el que cal és la màxima col·laboració, la màxima complicitat. Puntualment, com el moment electoral que vivim, això no pot ser. Les avaries habituals són aprofitades ara per la Generalitat per a denunciar la mentalitat colonial també habitual del govern de l’Estat. I són rebotades pel govern de l’Estat amb la displicència de sempre i per a acusar la Generalitat d’electoralisme, victimisme i el rosari de misèries eviternes. En tot cas, si es pretén que la xarxa millore, només hi ha una fórmula: col·laboració.

Després de la transferència, i malgrat traves i més traves, la Generalitat té una arma carregada de futur: canviar de gestor. Substituir la Renfe. Això sí, sobre les vies d’Adif. Però no pot fer-ho d’un glop. Ningú, ni la Societé Nationale des Chemins de Fer Français podria aspirar a aconseguir-ho. Encara moltíssim menys els mateixos Ferrocarrils de la Generalitat. Perquè no tenen els 1.500 combois que els espanyols han desplegat a Catalunya. S’ha de fer a poc a poc. Començant per les Rodalies de Lleida i el tram de l’Aeroport a Barcelona. Aquesta arma, de gros calibre, demana temps, calma, habilitat i encert en la tria. Que la Generalitat ho haja entès i que serà prou hàbil per desgranar-ho és una incògnita. Tant de bo ho entenga i ho faça.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a maig 13, 2023 | 21:09
    Luisnomeacuerdo maig 13, 2023 | 21:09
    Estat o no estat, sino estat es porque no ha venido, si estat es porque si ha venido. Amos sanchileone si no sois capaces de organizar unas oposiciones como vais a gestionar una comunidad autónoma más del reino de España. No valéis ni para dirigir una comunidad de vecinos .
    • Icona del comentari de: Pere LLimonera i Citronell a maig 14, 2023 | 12:42
      Pere LLimonera i Citronell maig 14, 2023 | 12:42
      Lo siento Luis, los que piensan como tu hoy en Cataluña són pocos y malos.
  2. Icona del comentari de: Vendetta a maig 13, 2023 | 21:43
    Vendetta maig 13, 2023 | 21:43
    Paraula de botifler, el ex amo de tv3 la seva
    • Icona del comentari de: l mznoq 20 a maig 13, 2023 | 23:56
      l mznoq 20 maig 13, 2023 | 23:56
      ... TV3% hace N0
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 14, 2023 | 11:41
      Anònim maig 14, 2023 | 11:41
      A la CCMA manen junts i el PSC, segons la CUP. Has quedat com un processista enganyat.
  3. Icona del comentari de: fat boy a maig 13, 2023 | 21:48
    fat boy maig 13, 2023 | 21:48
    Que la majoria dels damnificats son espanyols, espanyols, espanyols. Que no han canviat el seu vot en 30 anys. Que ja els esta be com estan. Que els agrada ser cornuts i pagar el beure. Quina part no enten?.
  4. Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a maig 13, 2023 | 23:53
    Pere Llimonera i Citronell maig 13, 2023 | 23:53
    ... Tú SÍ que tienes una avería, Vicente... Una Avería de TRaCa, efectivamente... ... Menudas comparaciones, reflexiones y deducciones psicodélicas que se saca de la manga, para intentar justificar sus mantras, trolas, inventos, fantasías aberrantes... !Menudo lebrel está hecho el elemento este! ... !“Substituir Renfe per la Societé Nationale des Chemins de Fer o pels Ferrocarrils de la Generalitat demana temps, calma, habilitat i encert en la tria”!, dice el payo... Ja, ja, ja... y dale con la flipadas y FRiKaDas... N0 tenen remei, els suprematas... Apa, Adeu!
    • Icona del comentari de: Tat a maig 14, 2023 | 22:46
      Tat maig 14, 2023 | 22:46
      Si noi, estem buscant la manera de dir-vos : Adiós caballeros.
  5. Icona del comentari de: Per què no opera FGC Rail SA? a maig 14, 2023 | 01:34
    Per què no opera FGC Rail SA? maig 14, 2023 | 01:34
    El 2016 la Generalitat va autoritzar FGC la constitució de "FGC Rail SA" amb l'objecte social principal de la prestació de serveis de transport de viatgers i mercaderies per ferrocarril, d'acord amb la normativa ferroviària estatal. Actualment aquesta societat té tot el necessari per operar a la Red Ferroviaria de Interés General (RFIG) i ho fa operant a través del servei Cargo Metro, amb material propi d'amplada ibèrica per a serveis de mercaderies, però a efectes jurídics sota la llicència de Comsa Rail Transport i, en una primera etapa, de Renfe Operadora. Tenint la seva pròpia operadora preparada i en funcionament sembla que la Generalitat només vol rebre diners de l'Estat i per això mareja la perdiu tant com pot.
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 14, 2023 | 11:44
      Anònim maig 14, 2023 | 11:44
      Diguéssim que són calers que catalans i xarnegos hem pagat a bastament, per tant són nostres i els volem. Encara que la xarnegada calli i voti ministres de Renfe, també volen millors serveis.
      • Icona del comentari de: No has entès res xarneguet @Anònim a maig 14, 2023 | 18:33
        No has entès res xarneguet @Anònim maig 14, 2023 | 18:33
        Ets un burro i no aportes res. Millor calladet.
        • Icona del comentari de: Anònim a maig 14, 2023 | 19:58
          Anònim maig 14, 2023 | 19:58
          Tu si que no has entès res de res tros d'ase. Et penses que ets algú per fer callar la gent? doncs si es així comença per callar tu ja que ets incapaç d'aportar res. Au a cagar al hard rock.
          • Icona del comentari de: No has entès res xarneguet @Anònim a maig 15, 2023 | 17:47
            No has entès res xarneguet @Anònim maig 15, 2023 | 17:47
            Per fer t'en callar a tu, burro més que burro, no cal gran cosa. Tontocul.
  6. Icona del comentari de: ferran a maig 14, 2023 | 12:00
    ferran maig 14, 2023 | 12:00
    El senyor Sanchis diu que Renfe seguirà amargant la vida dels usuaris de rodalies. Res és tant cert com això..Potser s’ha deixat de dir, que aquests mateixos usuaris, majoritàriament seguiran votant el mateix règim que els deixa tirats per les andanes..Usuaris, que majoritàriament seguiran votant règim encara que els hi posin un ninot de palla com representat de la sucursal espanyola a Catalunya. Sense cap dubte seguiran votant al «paisano» a través d’aquest mateix ninot. Si penseu que m’equivoco, espereu el dia 28 de Maig i veureu on queda allò de «Eixamplar la base» que predica Esquerra Republicana.
  7. Icona del comentari de: Narcís ( què més social i col·lectiu que la mobilitat fonament de tota la resta ? ) a maig 14, 2023 | 15:48
    Narcís ( què més social i col·lectiu que la mobilitat fonament de tota la resta ? ) maig 14, 2023 | 15:48
    Què més ens ha de fer, ens han de fer . . perquè votants de ppsoe .. se n' adonin de que no sols volen aturar la cerca de prosperitat de nostra nació sinó fúmer-la daltabaix, daltabaix del tot ? PD : però, de debò es volen dir espanyols ?

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter